Pamätáte sa ešte, čo ste si kúpili na internete 19. mája pred dvoma rokmi? Vy možno nie, no Google vám to “rád” pripomenie. Internetový gigant zhromažďuje všetky informácie o online nákupoch. Ani náznakom pritom neuvádza, že tieto údaje by mali slúžiť na lepšie cielenie reklamy. Namiesto toho vraj majú užívateľom “pomôcť získať lepší prehľad o nákupoch, zásielkach, rezerváciách a predplatnom na jednom mieste.”
Google vie aj to, čo si sami nepamätáte
Dnes by už nikoho nemali prekvapiť zručnosti strojového učenia a umelej inteligencie. Dáta už dávno nespracovávajú ľudia, ale automatizované systémy, ktoré ich majú za úlohu triediť a nachystať pre ďalšie použitie. Nie je preto dôvod vzrušovať sa nad tým, že Google, ale aj mnohí iní, čítajú obsah e-mailov a hľadajú v nich informácie s nejakou hodnotou. Nie je ale fér, ak o tom užívatelia služieb nevedia. Paradoxom je, že len prednedávnom šéf Google, Sundar Pichai, pre denník New York Times uviedol, že “súkromie nemôže byť luxusným tovarom.” Zdá sa, že sám Google na niektoré postoje používa dvojaký meter.
Späť však k pointe. Ak ste niekedy niečo nakúpili online a do e-mailovej schránky na Gmaili vám predajca poslal potvrdenku o transakcii, Google túto informáciu uložil do svojej databázy. Databáza je dostupná v nastaveniach účtu v záložke Platby a odbery. Takmer nikto z používateľov o nej ani len netušil (na skrytú záložku upozornil server CNBC, pozn. red.), a pritom Google informácie o online nákupoch zbiera už niekoľko rokov. Nie každému sa to môže páčiť, a nie každý s tým bude aj súhlasiť. Problémom je, že zablokovanie takéhoto zberu údajov je veľmi komplikované, ak nie úplne nemožné.

Tip: Zoznam vecí, ktoré ste si na internete v minulosti kúpili, a ktoré Google uchováva vo svojej databáze si môžete pozrieť na stránke “Nákupy”.
Lístky do kina, letenky aj obyčajné nákupy na internete
Ako na svojej stránke píše Google, všetky platby, rezervácie a predplatné sú dostupné na jednom mieste. Odkiaľ však pochádzajú? Napríklad z nasledujúcich zdrojov: “objednávky zadané pomocou služieb Googlu, ako sú Obchod Google Play, Google Express alebo prostredníctvom Asistenta Google alebo doklady o objednávkach či potvrdenia prijaté z Gmailu.” V prehľade je možné zistiť, odkiaľ služba “vytiahla” informácie o objednávke. V pravom hornom rohu vybranej položky kliknite na ikonu informácie. Následne uvidíte, v ktorej časti vášho účtu sa informácie o nákupe objavili a odkiaľ ich Google pozbieral (napríklad z Gmailu). Presunúť sa tiež môžete na konkrétnu správu o nákupe alebo potvrdenku v poštovej schránke.

Vymazať zozbierané údaje nie je jednoduché
Rovnakým spôsobom, ako môžete kontrolovať pôvod informácie, ju môžete zo svojho účtu aj odstrániť. Problémom je, ak by ste chceli z databáz odstrániť informácie o všetkých objednávkach, ktorých môžu byť za posledné roky stovky. Odstraňovať položku po položke je pracné a neefektívne. Inú možnosť Google oficiálne neponúka. Čo však môžete urobiť, je zabrániť firme, aby v budúcnosti informácie o nákupoch zhromažďovala. Na stránke “Nastavenia vyhľadávania” si v položke “Súkromné výsledky vyhľadávania” musíte zvoliť možnosť “nepoužívať súkromné výsledky vyhľadávania”.
