Otázka na úvod: Udelili by ste prevádzkovateľovi internetovej služby súhlas na nahrávanie vašich telefonátov, prepisovanie rozhovorov či monitorovanie vašej komunikácie? Ak nie, zmenili by ste názor, ak by nahrávky slúžili len na trénovanie rozpoznávania hlasu?
Zdá sa, že medzi veľkými IT firmami je len ťažké nájsť jednu, ktorá by nebrala súkromie používateľov na ľahkú váhu. Amazon, Google a najnovšie už aj Facebook musia vysvetľovať, prečo zamestnancom umožnil odpočúvať a prepisovať rozhovory. Facebook, ktorý tak robil cez službu Messenger, tvrdí, že mal len v pláne trénovať rozpoznávanie hlasu. Mimochodom, aj to je v rozpore s tým, čo šéf Facebooku, Mark Zuckerberg, tvrdil pred americkým kongresom.
Facebook za prepisy platil stovkám externých spolupracovníkov
Zuckerberg svojho času obhajoval Facebook tým, že na súkromí užívateľov mu naozaj záleží a sociálna sieť má v pláne podniknúť náležité kroky, ktoré ho majú ešte viac posilniť. Takisto členov kongresu uisťoval o tom, že konverzácii ľudí za žiadnych okolností nenačúva. Najnovšie zistenia však potvrdzujú presný opak. Facebook podľa agentúry Bloomberg platil stovkám externých spolupracovníkov za prepis hlasových nahrávok svojich užívateľov. Na svoju obranu Facebook tvrdí, že tieto aktivity pred viac ako týždňom pozastavil. “Podobne ako Apple a Google, kontrolu hlasu ľuďmi sme pozastavili pred viac než týždňom,” uviedla hovorkyňa spoločnosti.
Eurokomisárka bude zisťovať, či Facebook neporušil GDPR
Externí spolupracovníci mali od Facebooku získať hlasové konverzácie, ktoré mali následne manuálne prepisovať. Následne mali prepisy slúžiť na zdokonaľovanie umelej inteligencie pri rozpoznávaní hlasu. Hlasové nahrávky mala sociálna sieť údajne získať len od užívateľov, ktorí s prepisom súhlasili a takisto službe povolili prístup k mikrofónu. Celou vecou sa dnes už zaoberá írska komisárka pre ochranu dát v EÚ, Helen Dixon, ktorú zaujíma najmä to, či je podobné spracovanie dát v súlade so smernicou GDPR.