YouTube dostal rekordnú pokutu. Dáta detských používateľov využil na reklamu

06.09.2019 11:00
dieťa, televízia, výchova, správanie
Ilustračné foto Autor:

YouTube zbieral a analyzoval dáta aj od detí do 13 rokov. Neskôr ich využil na cielenie reklamy. Teraz zaplatí rekordnú pokutu.

Nie je tajomstvom, že firmy ako Google fungujú na komerčnom modeli, ktorého podstatou je predaj dát svojich používateľov. Dáta poskytujú tretím stranám a využívané sú prevažne na cielenie reklamy. Z tohto biznis modelu by však určité skupiny používateľov mali byť vyňaté. Google by napríklad vôbec nemal zbierať a spracovávať dáta užívateľov, ktorí nedovŕšili 13 rokov. YouTube tak ale robil a regulátor v Spojených štátoch mu tak udelil rekordnú pokutu vo výške 170 miliónov dolárov. Google nenamietal a pokutu sa po dohode s Federálnou obchodnou komorou (skr. FTC) rozhodol zaplatiť.

Podľa FTC YouTube porušil všeobecne záväzné pravidlá z roku 1998, podľa ktorých firmy nemôžu používať dáta od detských používateľov na cielenie reklamy. Tým, že takéto dáta YouTube využíval, porušil zákon a preto musí platiť. Google sa obvineniam spočiatku bránil s tvrdením, že si nebol vedomý toho, že časť služieb YouTube bola zameraná na deti. Firma sa však usvedčila sama, keď niektorým svojim obchodným partnerom prezentovala úplne iné informácie. Firme Mattel napríklad tvrdila, že „YouTube je dnes lídrom v dosahu na deti vo veku 6–11 rokov v porovnaní s najpopulárnejšími detskými televíznymi reláciami.“ Informoval o tom server BBC.

Štatistiky z videí pre deti už firma nebude využívať pri reklame

Na základe dohody s FTC bude videoserver musieť vytvoriť nový systém, ktorý jasne označí obsah cielený na deti. Šéfka YouTube, Susan Wojcicki, uviedla, že server na to využije umelú inteligenciu, ktorá by mala automaticky identifikovať a označiť obsah cielený na mladších divákov. Takisto prisľúbila, že firma zastaví cielenie reklamy na základe dát získaných od užívateľov sledujúcich videá s detským obsahom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#YouTube #videoserver #pokuta #Google
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku