Európska únia zakáže predajcom umelo 'nafukovať' zľavy vo výpredajoch

Podľa novej smernice už e-shopy nebudú môcť spotrebiteľov zavádzať "prestrelenými” cenami, z ktorých počítajú výnimočne vysoké zľavy.

11.01.2020 21:23
zľava, výpredaj, sale, online nakupovanie,... Foto:
Ilustračné foto
debata (27)

Určite sa to viackrát stalo aj vám. Niektorý z online predajcov vás nalákal na extrémne vysokú zľavu z ceny produktu, no po detailnejšom skúmaní vyšlo najavo, že takáto zľava je len minimálna, prípadne žiadna. Mnoho e-shopov stále využíva medzeru v legislatíve, ktorá doposiaľ neupravovala vzorec výpočtu zľavy z konečnej ceny výrobku. Spotrebiteľov tak mohli predajcovia zavádzať so zľavou, ktorú vypočítavali napríklad z maloobchodnej odporúčanej ceny výrobku, ktorú však výrobca určoval v čase jeho uvedenia na trh. To môže byť pokojne niekoľko mesiacov či dokonca rokov nazad.

Koniec podvodov s nafúknutými zľavami

Po novom má nekalým praktikám online predajcov zabrániť európska legislatíva. Nové nariadenie Európskej únie o ochrane spotrebiteľa, ktoré v týchto dňoch vstúpilo do platnosti, napríklad hovorí o tom, že predajca musí spotrebiteľa informovať o poslednej cene, za ktorú konkrétny výrobok pred aplikovaním zľavy predával. To znamená, že už nebude môcť tvrdiť, že výrobok zlacnil o polovicu, ak posledná cena pred zľavou bola len o pár percent nižšia než tá po zľave. “Predchádzajúca cena je najnižšia cena, ktorú uplatňoval obchodník počas obdobia, ktoré nie je kratšie ako 30 dní, pred uplatnením zníženia ceny. Zároveň ale členské štáty môžu stanoviť, že ak sa zníženie ceny postupne zvyšuje, predchádzajúca cena je cena bez zníženia ceny pred prvým uplatnením zníženia ceny.” uvádza sa v smernici.

Súčasťou smernice je tiež povinnosť obchodníka informovať o pôvodne hodnotenia výrobkov na svojich stránkach. “Ak obchodníci poskytujú prístup k spotrebiteľským hodnoteniam výrobkov, mali by spotrebiteľov informovať, či sú zavedené procesy alebo postupy na zabezpečenie toho, že uverejnené hodnotenia pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí výrobky skutočne používali alebo zakúpili,” píše sa v odseku 47. Cieľom je teda zabrániť tomu, aby bol spotrebiteľ uvedený do omylu napríklad tým, že si na stránke prečíta recenzie užívateľov, ktoré si vytváral sám predajca.

V platnosti najneskôr do roku 2022

V prípade, ak by obchodník porušil nové pravidlá, hrozila by mu pokuta vo výške 4 percent ročného obratu v konkrétnom členskom štáte, v ktorom spotrebiteľa zavádzal. Jednotlivé členské krajiny musia smernicu preniesť do svojich zákonov do 28. mája 2022. Zatiaľ však nevedno, kedy začne nariadenie platiť aj na Slovensku.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #ochrana spotrebiteľa #smernica #výpredaje