Chystáte sa nakupovať vianočné darčeky online? Poradíme vám, ako neprísť o peniaze!

Blíži sa predvianočný čas a v ňom už tradične výrazne stúpa záujem o nákup darčekov prostredníctvom internetu a všetky služby spojené s ich doručovaním. V uplynulom roku stúpol o to viac, že kulminovala druhá vlna pandémie a ľudia zväčša zostávali doma a z domu aj pracovali. Do kamenných obchodov sme, s výnimkou nákupov tovarov pre každodennú spotrebu, chodili len minimálne.

15.11.2021 00:00
Tatrabanka, PR, nepouzivat

Aj keď nechceme maľovať „čerta na stenu“, vyzerá to tak, že v tomto roku bude situácia podobná, no s tým rozdielom, že kulminovať bude už tretia vlna covidovej pandémie. A hoci veríme, že mobilita nebude obmedzená tak výrazne ako pred rokom, množstvo ľudí dá aj kvôli vlastnej bezpečnosti a bezpečnosti svojich najbližších, aj v tomto roku prednosť online nákupu vianočných darčekov. A to sa budú snažiť zneužiť rôzni podvodníci a špekulanti. Stačí však dodržiavať pár základných pravidiel, pri ktorých dokážete riziko, že pri nákupe cez internet vás niekto pripraví o peniaze, znížiť na úplné minimum.

1. Využívajte jednorazové čísla platobných kariet

V prieskumoch väčšina ľudí v súvislosti s nákupmi cez internet a tiež napríklad aj pri objednávaní a rezervovaní hotelov a dovoleniek vyjadruje určité obavy. V prvom rade sa boja, že ich platobná karta, presnejšie údaje z nej, ktoré sa pri platení tovaru objednaného cez internet zadávajú, môžu byť zneužité a dostanú sa do rúk nepovolaným. To sa naozaj môže stať, nie však v prípade, že pri platení využijete jednorazovú virtuálnu kartu. A to vôbec nie je komplikované.

Niektoré banky, napríklad Tatra banka, túto službu ponúkajú cez svoje mobilné bankové aplikácie. Nie každý to využíva a pritom je to celkom jednoduché – v detaile vašej platobnej karty si zvolíte „Internetová platba“ a vygenerujete jednorazové číslo, ktoré využijete na platbu. Keď tá prebehne, číslo sa už nedá opakovane použiť, a teda ho nikto následne nemôže zneužiť. Platba pomocou generovania jednorazového čísla platobnej karty patrí k najbezpečnejším, je jednoduchá a rozhodne ju odporúčame.

2. Za tovar neplaťte, ak je „na ceste“

Niekto sa rozhodne zaplatiť za tovar až pri jeho doručení, pretože mu to pripadá pohodlnejšie a bezpečnejšie. Tu vzniká ďalšie riziko. Môže vám prísť správa, ktorá na prvý pohľad vyzerá, že bola poslaná z dôveryhodného zdroja (napríklad z prepravnej spoločnosti) a informuje, že treba pred doručením uhradiť poštovné. Súčasťou správy je odkaz na „platobnú bránu“, kde je potrebné zadať sumu, číslo karty a bezpečnostný (CVV) kód. To nerobte – poštovné sa platí buď pri objednávke tovaru alebo pri jeho prevzatí, nikdy nie, keď je tovar „na ceste“.

V tomto prípade ide podvodníkovi iba o to, aby získal z vašej platobnej karty všetky údaje umožňujúce jej zneužitie. Napríklad tým, že z nej „vytiahne“ peniaze alebo zaplatí za tovar, ktorý vy nikdy neuvidíte. Rovnako sa môže stať, že vám príde správa s odkazom, že kuriér vás nezastihol a za opätovné doručenie tovaru treba zaplatiť menšiu sumu. Ani to nerobte, opäť podvodníkom ide iba o získanie dát, ktoré im umožnia zneužiť vašu platobnú kartu. Opakujeme – za doručenie tovaru platíte iba pri jeho objednaní, pri jeho prevzatí alebo je v cene tovaru. Nikdy nie, ak je „na ceste“. Akákoľvek iná možnosť je podozrivá a určite pri nej zbystrite pozornosť.

3. Pozor na „naliehavé“ správy, maily a hovory

Keďže darčeky budeme mnohí nakupovať v najbližších týždňoch cez internet častejšie, je možné , že sa stretneme s ďalším druhom podvodu. Môže vás kontaktovať podvodník, ktorý sa vydáva za pracovníka banky. Cez email alebo prostredníctvom priameho telefonátu vám oznámi, že určitá transakcia nebola vykonaná, alebo že na vašom účte nastala podozrivá aktivita a je preto preventívne zablokovaný. Pre jeho odblokovanie alebo overenie transakcie je potrebné zadať prihlasovacie údaje do internet bankingu, slúžiace zároveň na overenie vašej totožnosti.

To nerobte – žiadna banka od vás nikdy nebude chcieť prihlasovacie údaje do internet bankingu. Správa alebo telefonický hovor niekedy môžu vyznieť naliehavo, ich autori používajú zámerne slovné spojenia nútiace vás k okamžitej akcii. Môže sa preto stať, že takýto hovor vás znervózni a vyznie naozaj dôveryhodne, takže budete mať tendenciu okamžite problematickú situáciu vyriešiť. V tom prípade hovor prerušte a sami aktívne zavolajte na oficiálnu infolinku banky, prípadne na číslo – určené pre blokácie kariet, alebo navštívte „kamennú“ pobočku, ak ju máte v blízkosti.

Pokiaľ takáto komunikácia prebieha cez e-mail alebo textové správy, neklikajte na odkazy z nich, respektíve dajte si pozor, či vás odkazy nepresmerujú na falošný web banky alebo na formulár, cez ktorý získajú údaje z platobnej karty. Podvodníci niekedy presne odkopírujú dizajn internetovej stránky vašej banky a falošnú „zavesia“ na vlastnú doménu, ktorá má veľmi podobnú adresu. Napríklad miesto správnej adresy „vasabanka.sk“ to bude „vasabanca.sk“, prípadne „bankavasa.sk“ alebo „vasbanka.sk“. To v rýchlosti môžete prehliadnuť a potom namiesto bezpečného prihlásenia do internet bankingu v skutočnosti svoje údaje sprístupníte podvodníkom, ktorí vám môžu „vybieliť“ účet, ak nemáte napríklad nastavené dodatočné potvrdzovanie platieb. Banka od vás citlivé prihlasovacie údaje nikdy nebude žiadať ani cez mail, ani cez SMS. Ak takúto správu dostanete, ignorujte ju a neklikajte na žiadne odkazy, ktoré obsahuje.

odkaz
tatrabanka2, PR, nepouzivat

4. Kódy na aktiváciu Apple Pay/Google Pay nikdy nezdieľajte

Ak od vás podvodník nejako získal údaje z platobnej karty, vie ju zneužiť pri online nákupoch, ale nedokáže ňou platiť v „kamenných“ obchodoch, pretože kartu fyzicky nemá. Môže si ju však skúsiť pridať do vlastného mobilu a zaplatiť potom v obchode ním, napríklad cez Apple Pay alebo Google Pay. Keďže tento proces je chránený dvojfaktorovou autentifikáciou, dokáže tak spraviť iba s vašou aktívnou účasťou. To znamená, že vám na mobil príde informácia o tom, že „je vyžadovaný jednorazový aktivačný kód pre pridanie debetnej karty“. Niektorí ho zadajú v domnienke, že ide iba o opätovnú aktiváciu digitálnej peňaženky v ich mobile.

Pozor – takýto kód nikdy nikomu neposkytujte, je potrebný len keď si vy sami aktivujete kartu v digitálnej peňaženke priamo vo vašom mobile či inom zariadení.

Pokiaľ vám takáto správa príde, je pravdepodobné, že niekto sa snaží vašu platobnú kartu zneužiť. Je tiež možné, že niekto z nej získal údaje, takže nestačí len na takýto odkaz nekliknúť, ale treba zároveň urýchlene požiadať o zablokovani­e karty.

Pokiaľ budete dodržiavať tieto štyri jednoduché pravidlá, určite sa online nakupovania darčekov nemusíte obávať. Ak navštívite neznámy a neoverený obchod, vždy si overte aj základné referencie a to, či využíva šifrované pripojenie (jeho webová adresa začína https: a nie http). Potom bude pravdepodobnosť, že pri predvianočných nákupoch darčekov vám niekto „vybieli účet“ takmer nulová.

#predigitalnu­bezpecnost (tatrabanka.sk)

chyba