Nič nie je zadarmo. Pri sociálnych sieťach obzvlášť. To, že za ich používanie neplatíte peniazmi neznamená, že ich prevádzkovateľovi nepomáhate generovať zisk. Ako? Informáciami, ktoré o sebe a zo svojho života zdieľate. Tie sú s veľkou vďakou využité pri predaji cielenej reklamy, ktorá ľuďom čoraz viac pije krv. Možno ste si sami všimli, že ak na internete hľadáte informácie o novom vysávači, ako zázrakom sa vám reklama o ňom zobrazí medzi príspevkami na Instagrame alebo Facebooku. Pochopiteľne, nie je to náhoda.
Nebyť národných a nadnárodných regulátorov, prevádzkovatelia sociálnych sietí by si s vašimi dátami robili čo chcú. Z globálneho hľadiska zohráva veľkú rolu aj Európska únia, ktorá spoločnostiam ako je Meta obmedzuje pole pôsobnosti tak, aby na používateľských dátach príliš neparazitovali. Napriek tomu to firmy naďalej skúšajú. Meta napríklad nedávno oznámila úpravu podmienok ochrany osobných údajov, v ktorých explicitne uvádza, že od 26. júna môžu byť používateľské dáta použité na trénovanie a vylepšovanie produktov umelej inteligencie. Používatelia Instagramu a Facebooku v Európskej únii sa to mohli dozvedieť, ak si aktualizované podmienky používania dôkladne prečítali.
‚Robíme len to, čo aj ostatné IT firmy,‘ bráni sa Meta
Netrvalo však dlho na Metu sa zdvihla vlna protestov tak zo strany používateľov ako aj združení na ochranu spotrebiteľských práv. Podľa niektorých z nich Meta zneužíva osobné dáta nad rámec etiky a zodpovednosť za rozhodnutie presúva na samotných a často neinformovaných používateľov. Spoločnosť sa však bráni a argumentuje, že neporušuje žiadne pravidlá a robí len to, čo aj ostatné veľké IT firmy v Európe. Navyše, Európanom chce vraj poskytnúť širšie možnosti využitia umelej inteligencie. “Aby to bolo možné, nové funkcie a nástroje musia pri trénovaní využívať informácie, ktoré zohľadňujú kultúrnu a jazykovú diverzitu v rámci európskych komunít,” píše Meta na svojom blogu.
A čoho sa úprava zásad ochrany osobných údajov týka? Meta chce umelú inteligenciu trénovať na verejných príspevkoch, fotkách, popisoch k fotkám, komentároch a príbehoch používateľov starších ako 18 rokov. Nazerať do súkromnej komunikácie však nebude. Našťastie Meta používateľom ponúka aj alternatívu. Na webe sprístupnila špeciálny formulár, v ktorom je možné spracovanie dát odmietnuť.