Kedy ste naposledy vlastnili či používali “hlúpy” tlačidlový telefón s čiernobielou obrazovkou? Jednoduché telefóny, postupne z trhu vytlačili chytrejšie modely s farebným a neskôr aj dotykovým displejom a operačným systémom, ktorého možnosti nezačínali zapnutím kalkulačky a končili vytočením čísla z krátkeho telefónneho zoznamu. Nokia, ktorá kedysi určovala trendy bola jednou z firiem, ktoré obyčajný operačný systém nahradili všestrannejším systémom Symbian. Ten používateľom priniesol úplne nové možnosti pri správe a používaní aplikácii.
Telefóny svojho času získavali nielen nové funkcie, ale aj hardvér, ktorý išiel ruka v ruke s ich zväčšujúcimi sa rozmermi. Preč tak boli časy, keď sa ľudia predbiehali v tom, kto má vo vrecku menší, ľahší a odolnejší telefón. Veľký displej sa každým rokom nafukoval a smartfóny vo svojich prvopočiatkoch kvôli nemu získali prezývku “fablet” (kombinácia slov tablet a telefón). Veľké “lopaty” vo vrecku už ľuďom prahnúcim po najnovších trendoch prestali vadiť a displej s uhlopriečku nad päť palcov sa stal symbolom progresu a prestíže.
Smartfóny dnes vlastní drvivá väčšina spotrebiteľov. Nie je to už o statuse, ale o nutnosti či skôr zvyku. Inteligentné telefóny ponúkajú instantný prístup k informáciám na internete, sociálnym sieťam, hudbe, aplikáciám. A práve tento informačný chaos začína niektorým ľuďom vadiť. Podľa analytikov sa čoraz viac ľudí vo vyspelých západných krajinách odvracia od smartfónov a spoločníka hľadajú v hlúpych telefónoch, ktoré ich neobťažujú s notifikáciami zo sociálnych sietí a aplikácií.
Strach zo zmeškanej príležitosti
Fenoménom dnešnej doby niečo, čo sa v angličtine nazýva Fear of missing out, FOMO. Po slovensky to možno preložiť ako strach z premeškania alebo strach zo zmeškania niečoho dôležitého. Tento nový typ úzkostnej poruchy zasahuje najmä mladých ľudí, ktorí musia čeliť veľkému prílevu informácií. FOMO v nich vyvoláva úzkosť z toho, že by mohli zmeškať nejakú zaujímavú udalosť alebo príležitosť. Za najčastejší spúšťač sú považované sociálne siete, na ktorých adolescenti môžu získať pocit, že ich život nie je príliš zaujímavý alebo naplnený. A práve tu do hry vstupujú hlúpe telefóny s obmedzenými funkciami. Mladí ľudia v nich nachádzajú útočisko pred inváziou instantných, dopamín zvyšujúcich informácií.
Negatívny vplyv sociálnych sietí potvrdzuje aj štúdia Harvardovej univerzity. Vedci v nej zistili, že pri používaní Facebooku, Instagramu a ďalších sietí sa v mozgu aktivuje časť mozgu, ktorá sa aktivuje aj pri užívaní návykových látok. To vyvoláva obavy v súvislosti s vytváraním nových, škodlivých, návykov u mladých ľudí.
Predaj jednoduchých mobilov je opäť na vzostupe
Drobné výkyvy v predaji jednoduchých telefónov by neboli ničím neobvyklým. V mnohých západných krajinách však ich predaje rastú viac, než je len očakávaná odchýlka. Napríklad v Kanade predaj mobilov so základnými funkciami medziročne vzrástol až o 25 percent. Podobný nárast zaznamenali predajcovia mobilov a mobilní operátori aj vo Veľkej Británii. Spoločnosť HDM, ktorá vyrába telefóny pod značkou Nokia, medziročne zdvojnásobila obrat v segmente jednoduchých telefónov.
Digitálny detox je tak jednou z oblastí, od ktorých mladí ľudia, ale aj bežní spotrebitelia preťažení dnešnou dobou, hľadajú spôsob ako zlepšiť svoje mentálne zdravie. Podľa analytikov je možné očakávať, že medziročné predaje obyčajných “kalkulačkových” mobilov budú každým rokom rásť. Jednociferné čísla (8 percent v Spojených štátoch a 4 percentá v Európe) by sa tak onedlho mohli preklopiť do dvojciferných čísel. Už dnešný nárast je však dostatočným impulzom pre výrobcov smartfónov, aby na donedávna upadajúci segment nezabudli.