Európska regulácia DSA (Akt o digitálnych službách) narobila mnohým firmám pomyselné vrásky na čele. Smernica, ktorá vstúpila do platnosti v roku 2022 má za cieľ zlepšiť bezpečnosť a transparentnosť na internete a vytvoriť jednotné pravidlá pre všetkých poskytovateľov digitálnych služieb. Inak povedané, jej úlohou je chrániť obyvateľov členských krajín EÚ pred častokrát nekalými praktikami technologických gigantov, ktorí si svojvoľne narábali s používateľskými dátami. Platí pritom pravidlo, že čím je firma väčšia (má viac než 45 miliónov používateľov v EÚ), tým prísnejšie pravidlá pre ňu platia. Zároveň je pod drobnohľadom regulátorov, ktorí číhajú na najmenšie pochybenia.
Spoločnosť Meta v novembri minulého roka oznámila, že kvôli európskej regulácii ponúkne obyvateľom krajín EÚ predplatné na Facebooku a Instagrame, ktoré ich má zbaviť reklám a oslobodiť od zberu osobných dát. Cenu však firma nastavila tak vysoko, že len málokto nad predplatným aj uvažoval. Absurdne vysoký poplatok vo výške 10, respektíve 13 eur Meta zdôvodňovala stratou z príjmu reklám, ktorú malo predplatné kompenzovať. Neskôr Meta predplatné znížila o štyri eurá. Ani to sa však európskym zákonodarcom nepáči. Problém vidia v tom, že firma používateľov postavila pred binárnu voľbu “zaplať alebo súhlas.”
Meta tvrdí, že predplatné nastavila presne tak, ako smernica vyžaduje. Európska komisia si to však nemyslí. Podľa nej by aj používatelia, ktorí prevádzkovateľovi neposkytnú svoj súhlas mali mať prístup k rovnocennej službe, ktorá využíva menej osobných údajov na personalizovanú reklamu. Komisia teraz bude Metu vyšetrovať a ak zistí pochybenie, bude jej hroziť pokuta vo výške 10 percent z celosvetových príjmov.