Súdny dvor Európskej únie zverejnil rozsudok v prípade zneužitia osobných údajov rakúskeho občana Maxa Schremsa na cielenú reklamu na sociálnej sieti Facebook. M. Schrems tvrdil, že Facebook bez jeho vedomia a súhlasu zneužil verejne zdieľané informácie o jeho sexuálnej orientácii na reklamné účely. Prípadom sa od roku 2020 zaoberali rakúske súdy, ktoré ho v roku 2021 postúpili Súdnemu dvoru. Ten sa mal vyjadriť k tomu, či zverejnením citlivých informácií vzniká sociálnej sieti nárok na ich ľubovoľné použitie.
Rozsudok bol v tomto prípade jednoznačný – Meta musí zmeniť svoj prístup k spracovaniu osobných údajov na účely personalizovanej reklamy. Európske nariadenie o ochrane údajov (skr. GDPR) totiž presne stanovuje, že informácie, ktoré sa týkajú citlivých oblastí, ako je sexuálna orientácia, rasa, etnicita alebo zdravotný stav, nemôžu byť spracované bez explicitného súhlasu používateľa. Súd jednoznačne uviedol, že takéto údaje nie je možné používať bez obmedzení v čase alebo bez rozlišovania o aké typy údajov ide. Takisto nemôžu byť použité len preto, že boli na sociálnej sieti zverejnené.
Nový európsky precedens
Meta na margo rozsudku tvrdí, že citlivé údaje nekategorizuje a nepoužíva ich na cielenú reklamu. Bráni sa aj tým, že ochrana súkromia je pre ňu prioritou a investovala viac ako päť miliárd eur do zabezpečenia súkromia používateľov v rámci všetkých svojich produktov. Poskytovať im má tiež širokú škálu nástrojov a nastavení, ktoré im umožňujú kontrolovať, ako a kde sú ich údaje spracovávané.
Napriek tomu je tento prípad pre Metu veľkou výzvou, nakoľko podkopáva jej obchodný model, ktorý je založený na zbere a analýze obrovského množstva osobných (verejných a aj neverejných) údajov. Odborníci tvrdia, že toto rozhodnutie bude mať významný dopad na jej podnikanie aj mimo krajín Európskej únie, keďže podobné nariadenia a právna ochrana platia aj v iných krajinách.
Britský server BBC tiež cituje právničku žalobcu M. Schremsa, Katharinu Raabe-Stuppnig, podľa ktorej rozsudok znamená, že len malá časť údajov, ktoré Meta zhromažďuje, bude môcť byť použitá na reklamu. A to dokonca aj v prípadoch, keď používatelia poskytnú súhlas s personalizovanými reklamami.