Spoločnosť Google nedávno predstavila výrazné zmeny vo svojom prehliadači Chrome (najpoužívanejší prehliadač na svete), ktoré podľa viacerých odborníkov posilňujú zber a vyhodnocovanie používateľských dát naprieč rôznymi zariadeniami.
Inak povedané, Google sa rozhodol, že bude vašu digitálnu stopu sledovať nie cez cookies, ale cez takzvané digitálne odtlačky prstov všade, kde používate jeho ekosystém – teda aj na smartfónoch, tabletoch, inteligentných televízoroch, herných konzolách a v počítačoch. Tento krok vysvetlil snahou o čo najpresnejšie zobrazenie relevantných reklám. Podľa mnohých expertov je to však mimoriadne silný zásah do súkromia užívateľov.
Funkcia | Cookies | Digitálne odtlačky |
---|---|---|
Používateľské ovládanie | Dajú sa odstrániť alebo zablokovať cez nastavenia prehliadača | Je ich ťažké alebo nemožné vymazať |
Transparentnosť | Viditeľné cez kontextové okná a nastavenia | Fungujú na pozadí, často bez povšimnutia |
Rozsah sledovania | Obmedzené na konkrétne domény | Sledovanie naprieč platformami a zariadeniami |
Jednoduchosť implementácie | Relatívne jednoduché pre webové stránky | Vyžaduje sofistikované algoritmy |
Zmena spočíva v tom, že doteraz personalizácia (rozumej: sledovanie) bola obmedzená iba na počítače s nainštalovaným Chromom, no po novom sa rozšíri aj na ďalšie platformy a operačné systémy – a to vrátane IP adries, použitého hardvéru, operačného systému a samozrejme aj vzorcov správania. Navyše sledovanie cez „digitálne odtlačky“ je pre mnohé blokovače reklám komplikovanejšie, alebo úplne nemožné odstrániť. Podľa Googlu by výsledkom mala byť veľmi presná analýza správania používateľov (čo sledujú, čo nakupujú, aké informácie vyhľadávajú), ktorá ponúkne zadávateľom reklamy ešte sofistikovanejší systém zacielenia.

Google síce uvádza do života projekt Privacy Sandbox, ktorý by mal obmedziť sledovanie naprieč webovými stránkami a aplikáciami a obmedzuje súbory cookie tretích strán, čo je nesporne dôležité a krok správnym smerom. V duchu najnovších zmien v sledovaní tým však len obmedzí možnosti cielenej reklamy konkurencie a zvýši svoje.
Aj preto mnohí odborníci, vrátane známej nadácie Electronic Frontier Foundation, upozorňujú, že zavedenie nových technológií nemusí automaticky znamenať aj lepšiu ochranu súkromia. Systém môže podľa nich naďalej pracovať s masívnym objemom údajov, ktoré však budú koncentrované v rukách jedinej spoločnosti. Aj podľa analytikov zo spravodajského portálu Wired zostáva nezodpovedaná najdôležitejšia otázka: či bude mať Google dostatočne transparentné mechanizmy na kontrolu a správu používateľských dát.

Snaha Googlu o centralizáciu používateľských dát nie je jednoznačne negatívna, no zostáva prinajmenšom spornou. Na jednej strane môžu cielené odporúčania pomôcť pri rýchlejšom vyhľadávaní informácií a ponúknuť spotrebiteľom presne tie služby, ktoré hľadajú, no na druhej strane sa zvyšuje riziko zneužitia dát pri hekerkých útokoch alebo ich neoprávnené využívanie na iné účely.
Treba povedať, že Google umožňuje obmedzenie sledovania, no je to komplikované a je nutné pritom meniť množstvo nastavení a predvolieb, do čoho sa mnohým používateľom nechce a Google s tým evidentne aj počíta a situáciu im nijako neuľahčuje.
Preto v konečnom dôsledku zostáva dôležité, aby sa aj bežní používatelia oboznámili s rizikami a možnosťami, ktoré prinášajú novinky od Googlu v rámci aktualizácie Chromu a venovali tomu svoj čas. Ale môžu prejsť na alternatívne prehliadače a vyhľadávače akými sú napríklad Brave alebo Firefox, prípadne na iné, ktoré nesledujú aktivity používateľov v takom rozsahu ako Google cez Chrome.