Google opäť mení definíciu vyhľadávania na internete. Na vývojárskej konferencii I/O predstavil víziu novej éry vyhľadávania, v ktorej bude umelá inteligencia Gemini odpovedať na otázky priamo, plynulo a v reálnom čase.
Od otázky ku konverzácii
Hlavná zmena, s ktorou Google v rámci Gemini prichádza sa týka takzvaných agentov. V režime „Agent mode“ mení interakciu používateľa s vyhľadávačom tak, že namiesto klasického zoznamu odkazov získa odpoveď podobnú tej, ktorú by mu dal odborník na danú tému. Umelá inteligencia si s otázkami poradí tak, že ich rozdelí na menšie časti, rozbehne súbežné vyhľadávania a následne výsledky skombinuje do ucelenej odpovede. Google tvrdí, že táto zmena je začiatkom novej éry, v ktorej sa výsledky dlhoročného výskumu dostávajú priamo do nástrojov a produktov, ktoré používajú milióny ľudí.
Na scénu prichádza AI agent
Nový režim agenta pripomína akéhosi virtuálneho „consiergea“ alebo recepčného v hoteli, ktorý plní všetky priania na počkanie. Umelá inteligencia dokáže vykonávať mnohé z rutinných činností sama a ušetriť tak ľuďom čas. Ak si napríklad chcete kúpiť auto z druhej ruky, môžete jej prikázať, aby za vás raz za deň prehľadala všetky ponuky na inzertnom portáli a zobrazila len tie výsledky, ktoré spĺňajú vaše očakávania. Tými napríklad môžu byť cena, farba, výbava, model, rok výroby, nabehané kilometre. Agent takisto dokáže predvypĺňať formuláre, aby s takouto mravenčou prácou nemusel človek strácať čas. Samozrejme skontrolovať a odoslať formulár musí až sám človek. Vyhľadávanie očami
Ďalšou evolúciou či revolúciou, na ktorú Google verejnosť upozornil je vizuálne vyhľadávanie v reálnom čase. Vďaka projektu Astra stačí namieriť mobil na objekt a opýtať sa, čo to je – alebo či sa hodí na danú úlohu. Napríklad: „Je táto skrutka vhodná na opravu rámu bicykla?“ Google odpovie na základe toho, čo „vidí“. Túto funkciu plánuje firma integrovať do aplikácie Gemini, a rozšíriť ju nielen pre Android, ale aj pre iPhony.
Personalizované a (aspoň sľubne) presné
AI režim bude čoraz viac personalizovaný. Najmä ak používateľ súhlasí, s využitím histórie vyhľadávania či dát z Gmailu pre spresnenie odpovedí. Plánujete výlet? AI vám rovno odporučí reštaurácie v destinácii, ktorú máte zapísanú v letenke alebo v okolí hotela, v ktorom budete ubytovaní. A to len na základe potvrdzovacieho e-mailu od leteckej spoločnosti či hotela. Zároveň Google sľubuje, že si používateľ vždy bude môcť pozrieť, aké údaje AI využíva a podľa potreby ich vypnúť. Horkosladké spomienky na lepidlo na pizzu
Google už pred rokom spustil tzv. AI Overviews – krátke AI zhrnutia odpovedí, ktoré sa zobrazujú nad bežnými výsledkami. Počiatočné fiasko, keď AI odporučila prilepiť syr na pizzu netoxickým lepidlom alebo jesť denne kameň, síce pobavili internet, no zároveň vyvolali otázky o spoľahlivosti nástroja. Google odvtedy tvrdí, že službu vylepšil. Podľa Sundara Pichaia, šéfa firmy, sú dnes tieto Prehľady od AI jedným z najúspešnejších vylepšení vyhľadávania za poslednú dekádu. Využíva ich vyše 1,5 miliardy ľudí mesačne. Dobrou správou je, že syntetizované odpovede tejto služby sú už dostupné aj na Slovensku a priamo v slovenčine.