Vyhľadávanie na internete už dávno nie je len o zadávaní krátkych kľúčových slov. Spoločnosť Google pred nejakým časom posunula svoj vyhľadávač na novú úroveň. Spustila takzvaný Režim AI, ktorý prináša umelú inteligenciu priamo do bežného vyhľadávania. Po novom je dostupný aj na Slovensku.
Od kľúčových slov k pochopeniu otázok
Nový Režim AI je navrhnutý tak, aby rozumel tomu, na čo sa používateľ naozaj pýta. Využíva jazykové modely Gemini upravené špeciálne pre vyhľadávanie a dokáže spracovať aj zložité otázky, kvôli ktorým by bolo v minulosti potrebné zadávať sériu samostatných kľúčových slov.
Používatelia napríklad môžu vyhľadávač požiadať, aby im porovnal rôzne metódy prípravy kávy. „Chcem pochopiť rozdiely medzi rôznymi metódami prípravy kávy. Vytvor tabuľku, ktorá porovná rozdiely v chuti, náročnosti prípravy a potrebnom vybavení.“ Následne je možné na otázku nadviazať ďalšou sériou otázok: „Aká hrubosť mletia je najvhodnejšia pre každú z týchto metód?“ Odpovede hľadá Google pomocou techniky zvanej „query fan-out,“ ktorá vyhľadáva viacero informácií naraz. „Ponára sa tak ešte hlbšie do webu, čo môže používateľom pomôcť objaviť ďalšie zdroje na webe a nájsť vysoko relevantný obsah, ktorý presne zodpovedá otázke,“ upresňuje Google.
Multimodalita umožní komunikovať slovom, písmom či obrázkami
Google chce používateľov naučiť, aby sa pýtali tak, ako je im prirodzené. V novom režime je preto možné zadať otázku písaním, hlasom alebo pomocou fotografie. Napríklad je možné nahrať fotku potraviny a zistiť, aké jedlo je z nej možné pripraviť. Takto funguje multimodalita, teda schopnosť systému rozumieť rôznym formám vstupu aj výstupu. Odpovede sa zobrazujú prehľadne, s odkazmi na zdrojové weby, aby bolo jasné, odkiaľ informácie pochádzajú.
Viac než len rýchla odpoveď
Podľa skúseností z krajín, kde je Režim AI aktívny už dlhšie, ľudia kladú dva až trikrát dlhšie otázky než pri bežnom vyhľadávaní. A práve v tom spočíva jeho sila. Podporuje prirodzenú konverzáciu a pomáha pochopiť zložité témy, od plánovania dovolenky až po vysvetlenie zložitých vedeckých tém. Google tvrdí, že takto používatelia objavujú širší okruh webových stránok, než pri tradičných výsledkoch. Ťažiť z toho majú aj zdrojové webové stránky, na ktorých potom používatelia trávia viac času a hlbšie skúmajú problematiku.
Čo Google nevie, to neprezradí
Aj keď ide o pomerne nový produkt, Google zdôrazňuje, že Režim AI je hlboko prepojený so systémami kvality a rankingu. „Navyše Google aplikuje nové postupy pre zvýšenie faktickej správnosti. Odpovede generované AI sa snaží zobrazovať v čo najväčšom množstve prípadov, avšak pri otázkach, kde to nie je možné urobiť s istotou, uvidia používatelia tradičné výsledky vyhľadávania,“ vysvetľuje firma. Režim AI je dostupný v samostatnej záložke priamo vo vyhľadávači alebo v aplikácii pre Android a iOS. Zatiaľ funkcia nemusí byť dostupná celoplošne pre všetkých, no stať by sa tak mal v najbližších dňoch až týždňoch.