iPad oslávil päť rokov. V jeho úspech veril len málokto

Je to už päť rokov, čo Steve Jobs svetu ukázal prvý tablet iPad. Aj keď ľudia mali telefóny a notebooky a tablety nepotrebovali, Apple im ukázal, že sa mýlia. iPady lámali rekordy v predaji, no dnes už majú najlepšie dni za sebou.

27.01.2015 18:01
iPad, čítačka elektronických kníh, e-Book,... Foto:
debata

Presne pred piatimi rokmi uzrel svetlo sveta prvý iPad. Na januárovej tlačovej konferencii v roku 2010 Steve Jobs ukázal vybraným novinárom v San Franciscu kontroverzné zariadenie. Kontroverzné preto, lebo zatiaľ čo zúčastnení jasali a vstávali zo stoličiek, reakcie užívateľov a analytikov po celom svete boli skôr zmiešané. Napriek tomu Jobs o iPade hovoril ako o revolučnom produkte, ktorý zmení svet počítačov. Tablety ho dozaista zmenili, no notebooky ani s odstupom času z trhu úplne nevytlačili. iPad sa už od začiatku profiloval ako hybridné zariadenie na pomedzí telefónu a notebooku. Čas však ukázal, že tablety sa stali skôr doplnkom na krátenie voľného času, prácu s multimédiami a surfovanie na internete.

Ľudia tablety nepotrebovali. Apple im ale ukázal, že sa mýlia
V čase uvedenia iPadu sa americký počítačový magazín Wired spýtal svojich čitateľov, či by si tablet zakúpili. Takmer dve tretiny z nich odpovedalo záporne s tvrdením, že zariadenie, ktoré sa nachádza niekde medzi telefónom a notebookom jednoducho nepotrebujú a je pre nich zbytočné. V podobnom duchu sa vyjadrovali aj odborní redaktori a analytici, ktorí ale boli pri hodnotení o čosi opatrnejší. Ako sa neskôr ukázalo, cieľom Applu nebolo vytvoriť zariadenie, ktoré by užívatelia potrebovali ale produkt, kvôli ktorému si budú ochotní opäť vystáť dlhé rady pred dverami obchodov. Táto stratégia Applu fungovala a funguje aj dodnes. iPady sa predávali doslova ako teplé rožky a každý kvartál priniesol nové rekordy v počte predaných kusov.

Jobs, ale neskôr aj mnohí recenzenti o iPade hovorili ako zariadení, ktoré je vhodné nie len na cesty ale aj do domácnosti. Čítať a odpisovať na e-maily, sledovať filmy, hrať hry alebo len surfovať na webe a nakupovať je na ňom vraj pohodlnejšie než na smartfóne alebo notebooku. Zareagovala aj konkurencia. V súčasnosti snáď neexistuje jediný veľký výrobca spotrebnej elektroniky, ktorý by to s tabletmi aspoň raz neskúsil. Pomohol im aj Google so systémom Android, ktorý bol od tretej verzie prispôsobený aj pre veľké obrazovky tabletov.

Tablety vrátane iPadov už majú najlepšie časy za sebou
Súčasná situácia na trhu už ale nekopíruje situáciu spred piatich rokov. Tablety sú na ústupe, a to najmä kvôli smartfónom s veľkým displejom, ktoré ich dokázali z veľkej časti nahradiť. Apple na zmenu dopytu zareagoval síce oneskorene, no mal na to dôvod. Firma predovšetkým nechcela škrtať z ponuky vlastných zariadení a tabletom preto dáva ešte ďalšiu šancu. Záujem o iPady totiž stále je, aj keď už nie tak veľký. Aj to je dôvod prečo Apple predstavil už tretiu generáciu iPadu mini a väčšieho, no rovnako tenkého, iPadu Air 2. Navyše s ich uvedením na trh klesla cena predošlých modelov, ktoré sa rozhodol ponechať v ponuke.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #počítač #Apple #tablet #iPad #notebook #iPad mini #iPad Air