Apple stál pri zrode tabletov, no môže byť aj pri ich zániku

Tablety už svoju najväčšiu slávu zažili. Šancu zachovať svoj rast majú ešte vo firmách. Otázne je, aký postoj zaujmú najväčší hráči na čele s Apple. Ak zariadenia viac neprispôsobia očakávaniam firiem, budú zrejme na odpis.

30.04.2015 13:00
tablety, iPad, Eee Pad, tablets, Apple, pc, laptop Foto:
Ilustračné foto
debata

Pri zmienke o tabletoch a ich budúcnosti množstvo popredných analytikov zhodne konštatuje, že sú na odpis. Medzičasom ich stihli nahradiť veľké smartfóny, ktoré sa v minulosti nazývali aj “fabletmi”. Dnes je už situácia iná a smartfóny s veľkým displejom valcujú prakticky všetky vyspelejšie trhy, od východu až po západ. Iná situácia je ale vo firmách. Pre manažérov sú tablety najmä pracovným nástrojom, ktorý im umožňuje byť produktívni, a to prakticky kdekoľvek. Najväčším problémom, s ktorým firmy bojujú sú podnikové aplikácie. Tie nie sú buď optimalizované pre tento typ zariadení, alebo jednoducho nedisponujú všetkým funkciami, ktoré by manažéri od nich mohli očakávať.

Apple od roku 2010 určoval trendy na trhu s tabletmi
Nie je tomu tak dávno, keď Apple v roku 2010 predstavil svoj prvý iPad. V tom čase vyvolal množstvo otázok, počnúc úplne elementárnou – budú ľudia vôbec toto hybridné zariadenie, určené primárne na zábavu, vôbec potrebovať? Odpoveď síce nikto nepoznal, no predikovať neúspech sa odvážili všetci. Apple nakoniec prekvapil, keď počas prvého štvrťroka predal viac ako 4,2 milióna iPadov. A v úspešnom ťažení pokračoval aj ďalej. Dokázal, že tablety predsa len dokážu osloviť pomerne veľké masy. Zaujímať sa o ne, ako o ďalší pracovný nástroj, začali aj firmy. Tam niekde to ale skončilo. Ani po rokoch sa vo firmách toho veľa nezmenilo. Firmy, ktoré tablety chcú používať obvykle narazia na základný problém – podnikové aplikácie. Zatiaľ sa pre tablety neobjavila podniková aplikácia, bez ktorej by sa firmy nemohli zaobísť. Trh sa ale ďalej vyvíja a tablety na ňom idú do úzadia. Majú ešte šancu uspieť vo firmách?

Najlepším reprezentantom na trhu s tabletmi je Apple. Jeho ponuka je už niekoľko rokov viac menej konzistentná, čo sa o tabletoch s Androidom povedať s určitosťou nedá. Americký gigant navyše naznačil, že jeho ambíciou je posunúť celý biznis viac do firemného prostredia, kde má naďalej potenciál rásť. Ak sa ale pozrieme na obchodné výsledky Apple za posledný rok, zistíme, že predaj iPadov sa medziročne výrazne prepadol, a to až o 13 percent. Firma ale stále dokázala predať 12,3 milióna tabletov a utŕžiť za ne 5,3 miliardy dolárov.

Tablety sú univerzálne, no stále nie sú vhodným pracovným nástrojom
Technologický guru Walt Mossberg si naviac myslí, že tablety sú „extrémne univerzálne a užitočné nástroje pre zákazníkov, školy aj firmy a pre mnoho úloh sú dokonca lepšie než počítače alebo smartfóny“. Problém je ale v tom, že tablety notebooky a smartfóny nahradiť nedokázali, minimálne ako hlavný pracovný nástroj. Stále sú len doplnkom, bez ktorého sa možno bez problémov zaobísť.

Podľa spoločnosti Citrix existuje viacero dôvodov, prečo tablety stále notebooky nahradiť nedokázali. Predovšetkým je to cena, ktorá je aspoň u tabletov Apple výrazne vyššia než cena notebookov s neporovnateľne lepšou výbavou (a najmä pamäťou). “Mnoho firiem síce necháva svojich zamestnancov používať tablety pre prístup k podnikovým aplikáciám, ale vo všeobecnosti neposkytujú na nákup týchto zariadení a ich prevádzku žiadne príspevky,” tvrdí vo svojej analýze Citrix. Ďalším dôležitým faktorom sú obmedzenia pri ovládaní. V niektorých prípadoch totiž dotyky nedokážu komfort myši a klávesnice nahradiť. Či už ide o odpovedanie na e-maily, tvorbu prezentácií alebo prácu s tabuľkami a grafmi.

Renesanciu možu tablety zažiť ešte vo firmách
Tablety vraj môžu vo firmách ešte zažiť renesanciu, avšak len v prípade, že dokážu ako pracovný nástroj plne nahradiť smartfón alebo notebook. Vo firemnom sektore ich podiel nerastie aj kvôli tomu, že nepodporujú rovnaké aplikácie ako notebooky. Tu zasa narážajú na hardvérový problém. Ak už aplikácie existujú, nie sú prispôsobené veľkosti displeja tabletu a jeho ovládaniu. Tablety jednoducho nemôžu prenisť rovnaké aplikácie na desaťpalcový displej, z ktorého polovicu si privlastní softvérová klávesnica. Možnosťou je prechod k hybridným riešeniam, podobne ako to v minulosti ukázal napríklad Asus a neskôr aj mnohí ďalší – pripojiť zariadenie ku klávesnici a myši. Kľúčový hráč, Apple, sa ale vzpiera a je preto možné, že rovnako ako stál pri zrode tabletov, bude stáť aj pri ich zániku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Apple #tablet #iPad #Citrix #podnikové aplikácie