Apple kupuje obľúbenú hudobnú službu Shazam. Čo sa zmení?

Služba, ktorá užívateľom našepkáva, ktorého interpreta práve hrajú v kaviarni či na diskotéke už bude patriť Applu. Americký gigant zaplatí za službu Shazam rekordných 400 miliónov dolárov.

11.12.2017 20:35
Shazam, hudobná služba Foto:
Služba Shazam.
debata

Iste sa vám to stalo už veľakrát. Pijete kávu v kaviarni, tancujete na diskotéke alebo ste len navštívili supermarket, v ktorom práve hrá neznáma či naopak známa skladbu, ktorej neviete prísť na meno. Práve v takýchto situáciách sa zíde služba, ktorá v momente rozpozná nie len interpreta a skladbu, ale vás aj nasmeruje do hudobnej knižnice, v ktorej si ju môžete hneď vypočuť. Jednou z takýchto služieb je Shazam, ktorý každý mesiac používa viac ako 100 miliónov užívateľov.

Shazam, ale aj ďalšie podobné služby, si na seba zarábajú cez odkazy na obchody s hudbou. Obchody, do ktorých je užívateľ nasmerovaný (s cieľom vypočuť alebo si zakúpiť skladbu), vyplácajú službe províziu, ktorá sa môže vyšplhať k niekoľkým miliónom dolárov ročne. Apple sa rozhodol, že namiesto platenia provízie službu rovno kúpi. Za britský Shazam zaplatí približne 400 miliónov dolárov.

Veľké zmeny, ktoré mnohých nepotešia

Čo sa teda zmení? S najväčšou pravdepodobnosťou bude Shazam odkazovať už len na obchod s hudbou Apple alebo na službu Apple Music. To je samozrejme výhodné pre Apple, ktorého stremovacia služba za konkurenciou výrazne zaostáva. Apple Music používa “len” 27 miliónov užívateľov, zatiaľ čo Spotify má používateľov viac ako dvojnásobok (aktuálne 60 miliónov). Tým, ktorí preferujú konkurenčné služby sa preto akvizícia páčiť nebude a aplikáciu Shazam v mobile vymenia napríklad za službu SoundHound.

Služba Shazam už užívateľom ponúka zvýhodnené... Foto: Shazam
Shazam Služba Shazam už užívateľom ponúka zvýhodnené predplatné k službe Apple Music.

Apple získa obrovskú konkurenčnú výhodu

Pod taktovkou Applu bude Shazam viac integrovaný do niektorých iných služieb a produktov. Siri už dnes dokáže len na základe hlasového povelu načúvať okolitej hudbe a vyhľadať ju v službe Shazam. Analytici sa zhodujú na tom, že v prípade Shazam išlo najmä o to, kto bude prvý. Namiesto Applu mohol službu kúpiť aj Spotify.

Na druhej strane Spotify má vďaka oveľa väčšej užívateľskej základni väčší prehľad o tom, kto a čo počúva a akú hudbu má ďalej odporučiť. Inteligentné návrhy a prieskumník sú tým, v čom má Spotify navrch. Apple toľkými dátami nedisponuje a jeho návrhy nie sú ani zďaleka tak presné. Shazam je preto akousi drahou skratkou k rozsiahlej databáze užívateľských chu­tí.

Mobil, ktorý neustále načúva

Ak by sme mali hádať, akú službu Apple v novej verzii systému iOS predstaví, bolo by to práve zobrazenie skladieb, ktoré práve hrajú niekde v okolí. Ak sa vám zapáči pesnička, ktorú práve hrajú na diskotéke, stačí z vrecka vytiahnuť mobil a pozrieť sa na displej. Aplikáciu už nebude potrebné zapínať. Fungovať bude na pozadí, čo znamená, že bude neustále všetkému načúvať. Samozrejme, len ak s tým bude užívateľ súhlasiť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Apple #Spotify #Shazam #Apple Music #hudobné predplatné