Spomínate si na kvóty na viac slovenskej hudby v rádiách, ktorá schválila vláda? Od roku 2017 majú súkromné rádiá povinnosť vyčleniť aspoň štvrtinu vysielacieho času mesačne pre slovenskú tvorbu. Rádiá teda majú povinnosť poskytnúť dostatok priestoru slovenským pesničkám, ktorých by mala štvrtina odznieť medzi šiestou hodinou ráno a polnocou. Rádiá sa teda nemôžu nariadeniu vyhnúť tým, že by slovenským piesňam dali priestor v čase, keď rádio počúva minimum poslucháčov. S podobným nápadom sa už dva roky zaoberal aj Európsky parlament.
Takmer tretina európskeho obsahu
Európsky parlament v utorok schválil novú smernicu, ktorá spoločnostiam ako je Netflix, Amazon či YouTube prikáže, aby európskym užívateľom ponúkali aspoň 30 percent európskych diel. To znamená, že napríklad Netflix bude obmedzovať množstvo videí podľa ich pôvodu, ktoré si užívatelia v Európskej únii môžu spustiť, respektíve bude musieť do ponuky zaradiť viac európskych filmov. Parlament takisto požaduje, aby spoločnosti prispievali aj na rozvoj európskej audiovizuálnej produkcie, či už vlastnou tvorbou obsahu alebo podporou tvorcov.
Smernica sa týka len videí na vyžiadanie, teda prémiového obsahu, ktorý si užívateľ za poplatok “prenajme”. V prípade multimediálnych služieb sú to väčšinou filmy, ktorých zhliadnutie je buď individuálne spoplatnené alebo je súčasťou mesačného predplatného, tak ako u Netflixu či Amazonu.
Smernicu na podporu európskej kinematografie, schválenú poslancami Európskeho parlamentu, musí ešte odobriť Rada EÚ. Akonáhle sa tak stane, bude mať podobu všeobecne platného nariadenia, ktorému sa v priebehu 21 mesiacov musia prispôsobiť všetky členské krajiny.
Väčšie obmedzenia na množstvo reklám a nevhodný obsah
Na čom sa ešte europoslanci zhodli? Videoplatformy podľa nich musia odstraňovať obsah, ktorý podporuje rasovú a náboženskú neznášanlivosť či násilie. Ak sa na platformách takýto obsah objaví a užívatelia ho nahlásia, bude na prevádzkovateľoch, aby včas zareagovali a odstránili ho.
Smernica tiež upravuje vysielanie reklám, respektíve ich množstvo. Vo vybraných časoch by mala reklama tvoriť maximálne 20 percent z vysielacieho času v intervaloch medzi šiestou hodinou dopoludnia a šiestou popoludní, a šiestou popoludní a polnocou.