Elon Musk: Postavím podmorský tunel medzi Londýnom a New Yorkom. Cesta bude trvať hodinu

Predpokladané náklady na realizáciu projektu tunelu pre vákuový levitačný vlak boli odhadnuté na 20 miliárd dolárov.

17.12.2024 16:05
undersea hyperloop maglev tunnel Foto:
Väčšina odborníkov považuje v súčasnosti Muskov projekt podmorského tunela za absolútne nerealizovateľný. (ilustračné foto)
debata (96)

Elon Musk, zakladateľ spoločností Tesla a SpaceX, opäť rozvíril verejnú diskusiu svojím najnovším ambicióznym projektom. Musk na nedávnej konferencii oznámil, že jeho technologická firma The Boring Company pripravuje plány na stavbu podmorského tunela medzi New Yorkom a Londýnom, cez ktorý by magnetický levitačný vlak dokázal prepraviť pasažierov za neuveriteľných 54 minút. Predpokladané náklady na realizáciu projektu boli odhadnuté na 20 miliárd dolárov.

Technologické a finančné výzvy

Elon Musk, známy svojimi víziami o udržateľnej a rýchlej doprave, opísal koncept ako kombináciu hyperloop technológie a podmorských tunelov. „Tento tunel nebude len stavbou, ale revolúciou v medzinárodnej doprave,“ vyhlásil Musk. Podľa jeho slov bude projekt používať magnetickú levitáciu (maglev) a vysokovýkonné vákuové potrubia, ktoré minimalizujú odpor vzduchu a trenie, čo umožní vlaku cestovať rýchlosťou až 6 000 kilometrov za hodinu.

„Čas sú peniaze, a preto chceme ľudí dostať z bodu A do bodu B najefektívnejšie, ako to len ide. Z New Yorku do Londýna za menej ako hodinu zmení úplne chápanie medzištátnej dopravy,“ dodal Musk.

SpaceX Starship raketa Čítajte viac Musk oznámil, kedy SpaceX pošle na Mars prvé lode Starship bez posádky

Napriek nadšeniu, ktoré Muskova vízia vyvolala, projekt čelí mnohým praktickým výzvam. Stavba podmorského tunela cez Atlantický oceán je extrémne náročná nielen finančne, ale hlavne technologicky. Odborníci upozorňujú na problémy spojené s tlakom vody, seizmickou aktivitou a extrémnou dĺžkou tunela. Napríklad pripomínajú existujúce podmorské tunely, ako Eurotunnel medzi Francúzskom a Veľkou Britániou, ktorý je dlhý približne 50 kilometrov. Jeho stavba trvala viac ako 6 rokov a výrazne prekročila pôvodný rozpočet. Ak by sa Muskov tunel staval rovnakou rýchlosťou, tak by ho dokončili približne za tisíc rokov.

Navyše takto rýchle vákuové levitačné vlaky sú hudbou vzdialenej budúcnosti. Číňania, ktorí v ich vývoji pokročili najďalej, aktuálne testujú levitačný vlak, schopný dosiahnuť rýchlosť 1 000 kilometrov za hodinu. Aj to iba v dvojkilometrovom tuneli, ktorý neskôr predĺžia aspoň na 50 kilometrov, aby overili, či vlak naozaj dokáže dosiahnuť predpokladanú rýchlosť.

maglev-e1723461880927 Čítajte viac Číňania otestovali levitačný vlak, schopný dosiahnuť rýchlosť až 1 000 km/h

Okrem toho si tento projekt vyžiada aj spoluprácu viacerých štátov a ďalších súkromných investorov. Kritici sa obávajú, že môže skončiť podobne ako iné Muskove plány – ako vizionárska myšlienka, ktorú sa nepodarí zrealizovať. Hyperloop projekty, ktoré Musk propaguje už od roku 2013, zatiaľ neprešli z štádia testovacích prototypov do plnej prevádzky ani v oveľa menšom rozsahu a jednoduchších podmienkach, čo spochybňuje praktickú realizovateľnosť Muskovej najnovšej vízie.

Očakávané vplyvy a reakcie

Ak by sa podarilo tunel postaviť, jeho výhody by boli nespochybniteľné. Cestovanie medzi USA a Európou by sa stalo bezprecedentne rýchlym a mohlo by radikálne zmeniť medzinárodný obchod, turizmus a komunikáciu. Zatiaľ čo niektorí odborníci obdivujú Muskovo odhodlanie posúvať hranice možného, iní vyjadrujú skepticizmus. „Technologicky je tento projekt zaujímavý, ale jeho realizácia je vzdialená desiatky rokov,“ uviedol profesor Alan Roberts z MIT.

The Boring Company medzitým pokračuje vo vývoji kratších tunelov, ako je napríklad projekt v Las Vegas známy ako Vegas Loop, ktorý už funguje v obmedzenej kapacite a prepravuje pasažierov v elektrických vozidlách Tesla. Okrem toho inžinierske firmy po celom svete testujú podobné megaprojekty, ako napríklad futuristický transkontinentálny hyperloop v Indii alebo rozsiahle podmorské prepravné tunely v Číne. Všetky tieto projekty však narážajú na podobné problémy: vysoké náklady, technické prekážky a neistotu, či sa podarí získať dostatočnú dlhodobú podporu a financovanie.

Facebook X.com 96 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Elon Musk #Maglev #levitačné vlaky #Boring Company