Navigáciu budeme raz používať aj v nákupných centrách

Prinášame vám exkluzívny rozhovor s produktovým manažérom Googlu, Jaroslavom Benglom, na tému mobilnej navigácie v Mapách Google a projekte Street View.

05.04.2013 10:00
navígácia, GPS, určovanie polohy, satelit, iGo,... Foto:
Ilustračné foto
debata (4)

Google v stredu 3. apríla predstavil svoju mobilnú navigáciu lokalizovanú do slovenčiny. Určená je pre užívateľov smartfónov s Androidom a iOS a okrem bežných funkcií prináša aj živý náhľad či informácie o cestnej premávke. O budúcnosti mobilnej navigácie ale aj o projekte Street View sme sa porozprávali s produktovým manažérom švajčiarskeho Googlu, Jaroslavom Benglom.

Aké máte skúsenosti s vašou Navigáciou zo zahraničia?
Môžem potvrdiť, že v krajinách, v ktorých sme Navigáciu spustili, ju ľudia používajú často, a to nie len vodiči, ale aj peší chodci. Aplikácia navyše dokáže človeka navigovať aj v rámci hromadnej dopravy vo vybraných mestách. Človek môže počúvať hudbu a aplikácia mu do slúchadiel oznámi, že má na ďalšej zastávke vystúpiť :) Na Slovensku máme verejnú dopravu pokrytú len v Žiline. Najčastejšou požiadavkou, ktorú vo firme evidujeme je offline navigácia, a to predovšetkým od európskych používateľov.

V súčasnosti je Navigácia vo verzii Beta a je bezplatná. Ak však Google príde na zaujímavý obchodný model, je možné, aby aplikáciu napokon spoplatnil?
Reklama ako taká umiestnená priamo v navigácii je samozrejme nezmysel. Predstava, že by vodič išiel po diaľnici 130 kilometrov za hodinu a na displeji by sa mu objavila kontextová reklama je hlúposť. Dôležité je, aby boli reklamy užitočné, preto je najschodnejšou cestou umiestnenie platených odkazov do vyhľadávania. Každopádne nájsť rovnováhu medzi tým, čo je užitočné a čo zarába peniaze je niekedy dlhodobý proces.

Google sprístupnil lokalizovanú verziu svojej... Foto: Google
Navigacia Google Maps Google sprístupnil lokalizovanú verziu svojej Navigácie.

Mapová navigácia zatiaľ nefunguje bez pripojenia k internetu. Klasické Mapy je ale už dnes možné sťahovať aj vopred. V akom rozsahu a s akými obmedzeniami?
Je v prvom rade nutné podotknúť, že nie všetky funkcie, ktoré sú dostupné pre Android sú zároveň dostupné aj pre iOS. Niektoré rozdiely medzi týmito platformami sú výraznejšie, nakoľko na vývoj verzie pre Android sme mali podstatne viac času. Čo sa týka Androidu, je možné sťahovať rozsiahle mapové podklady v rozsahu desiatok štvorcových kilometrov a v podstate si ich týmto spôsobom predčítať. Takto stiahnutá mapa však nie je použiteľná pre navigáciu ako takú. Ak napríklad cestujem do Londýna, môžem si do mobilu stiahnuť mapu centra a s pomocou GPS viem rozlíšiť kde sa nachádzam, aby som sa vedel zorientovať v prostredí. V tejto chvíli ale nie je možné použiť navigáciu v offline režime. Ak si ale vopred vyhľadáte trasu, po ktorej sa budete smerom do cieľa pohybovať, potom sa môžete z internetu odpojiť. Aplikácia si vie stiahnuť dostatok dát na to, aby vás úspešne doviedla do cieľa, v prípade Androidu aj za predpokladu, že šofér omylom odbočí. Mapy na Androide sťahujú automaticky širšie pásmo v okolí cesty. Na iOS to táto aplikácia zatiaľ nedokáže.

Pracuje Google aj na projekte offline navigácie?
Je to otázkou priorít, v spoločnosti na túto funkciu samozrejme myslíme, obzvlášť v Európe, kde je zatiaľ najväčším problémom drahý dátový roaming. Je ale potrebné uvedomiť si, že ani do offline režimu nie je možné sťahovať všetky dáta vrátane pohľadov z vtáčej perspektívy a živých náhľadov.

Google sprístupnil lokalizovanú verziu svojej... Foto: Google
Navigacia Google Maps Google sprístupnil lokalizovanú verziu svojej Navigácie.

Navigácia v súčasnosti pracuje aj s informáciami o cestnej premávke. Z akých zdrojov Google tieto informácie získava?
Ide o kombináciu zdrojov. Na jednej strane takéto informácie získavame z licencovaných zdrojov a na strane druhej nám informácie zasielajú aj samotní užívatelia Máp, pričom tieto informácie sú anonymné. Funguje to na princípe zberu dát a ich vzájomného porovnávania. Napríklad ak v jednom mieste cesty zastaví niekoľko užívateľov, systém pomocou zložitých algoritmov vyhodnotí, že na tejto komunikácii mohlo dôjsť k zápche a zmenila sa frekvencia pohybu vozidiel. Čím viac ľudí aplikáciu používa, tým sú tieto anonymné informácie presnejšie. Navyše niektoré dáta majú aj historický kontext a zapadajú do určitých modelov, napríklad, že v piatok podvečer sa na konkrétnom úseku cesty tvoria zápchy, pretože ľudia hromadne odchádzajú mimo mesto.

Google Maps s vrstvou Doprava s možnosťou... Foto: Google
Google Navigácia, Google Maps Google Maps s vrstvou Doprava s možnosťou zobrazenia historických informácií.

Pozn. Predikcie z historického pohľadu v cestnej premávke si môže pozrieť každý na Mapách pod vrstvou Doprava a v ľavom rohu obrazovky zmeniť položku Aktuálna doprava na dopravnú situáciu v konkrétny deň a v konkrétnu hodinu.

V mapách sa nachádzajú body záujmu, takzvané Points of Interest. Kto je pre Google hlavným dodávateľom týchto údajov na Slovensku?
Hlavným poskytovateľom týchto dát sú slovenské Zlaté stránky, ktoré Googlu poskytli veľkú databázu reštaurácií, hotelov a podnikov. Veľa informácií nám ale poskytli aj samotní užívatelia a podnikatelia. Tu je ale potrebná verifikácia, že podnik naozaj existuje a nachádza sa na konkrétnom mieste. Okrem toho máme samozrejme aj svetových dodávateľov.

Aktualizácia mapových podkladov je zdĺhavá a finančne náročná. Ako často Google aktualizuje svoje Mapy?
Od niektorých našich poskytovateľov môžeme nakúpiť aktualizácie mapových podkladov. Veľmi dobre funguje aj nahlasovanie „problémov“ priamo užívateľmi, ktorí sú ochotní upozorniť na zmenu názvu ulice, na novú cestu a podobne. Máme aj aplikáciu Map Maker, v rámci ktorej môžu ľudia priamo prispievať, „maľovať“ a dopĺňať kartografické údaje. Aktualizácie v službe Street View robíme najmä vtedy, ak sa výrazne zmenila významnejšia oblasť. Druhá vec sú aktualizácie zastaralých technológií, ktoré sa medzičasom veľmi zmenili. Takýmto príkladom sú Spojené štáty, ktoré boli na Street View ako prvé, no vo finále na svoje prvenstvo s odstupom času doplácala, kedže mala najmenej kvalitné živé náhľady.

Po tom, čo Apple v rámci systému iOS zaviedol vlastné mapové podklady, trvalo Googlu nejakú dobu, kým vydal vlastnú aplikáciu Mapy pre smartfóny iPhone. Čím to bolo spôsobené?
Napriek tomu, že intenzívne spolupracujeme so spoločnosťou Apple, aplikáciu Mapy bolo potrebné opätovne vytvoriť, pretože aplikácia, ktorá bola v smartfónoch iPhone dostupná predtým, bola z dielní Applu a len využívala naše dáta.

V súčasnosti Google disponuje mapami so satelitnými snímkami, živými náhľadmi, panorámami či pohľadom z vtáčej perspektívy. Čo bude ďalej?
Kartografia je nekonečný projekt. V okamžiku, ako si človek povie, že dosiahol svoj cieľ a zmapoval všetky ulice zo všetkých uhlov, príde niekto s nápadom: čo keby sme vytvorili indoor mapy a zmapovali letiská, nákupné strediská a vlakové stanice? Na konci minulého roku sme spustili práve mapy vo vnútri budov. Ak si nájdete v Londýne stanicu Kings Cross, obchodné centrum Macys v New Yorku alebo niektoré vlakové stanice v Japonsku, uvidíte presnú mapu poschodí a obchodov. Ľudia nám môžu poslať plán nákupného centra a naši operátori tieto údaje overia a prevedú do zobrazenia na mape. Pred nami je ešte veľa práce, čo súvisí aj s tým, že svet sa neustále mení a človek nikdy nemôže povedať „hotovo.“

4 debata chyba