Vedci objavili kryštalický kov, ktorý dokáže meniť tvar

Rodina inteligentných materiálov sa rozrástla o kryštalický kov, ktorý je schopný meniť tvar. Podľa vedcov nájde využitie pri konštrukcii vesmírnych lodí, motorov lietadiel aj v elektronike.

07.10.2013 12:00
Boeing 787, lietadlo, letecká technika Foto: ,
Cikcakovité zakončenie motorov lietadla Boeing 787 Dreamliner je vyrobené z martensitu staršej generácie.
debata (4)

Materiál dostal pomenovanie martensit a je tvorený z kryštálov, ktoré majú dve odlišné usporiadania atómov, medzi ktorými dokáže plynulo „prepínať.“ Vďaka tomu môže pri zahriatí a následnom schladení zmeniť tvar desaťtisícekrát po sebe bez toho, aby na rozdiel od súčasných materiálov, stratil na svojej kvalite. Martensit sa vyrába zo zliatiny niklu a titánia, ale v novej podobe ide o zmes zinku, zlata a medi.

Materiál má pozoruhodnú vlastnosť, že si vie „zapamätať“ svoj tvar a aj po ohnutí sa vráti naspäť do pôvodnej podoby. Martensitové kovy menia tvar po zahriatí alebo ochladení na určitú teplotu. Atómy sa pri nej usporiadajú do novej štruktúry. Niektorí vedci tomu hovoria „vojenská transformácia,“ pretože rady atómov sa usporiadajú do nového tvaru akoby na povel. Táto transformácia umožňuje, aby sa dal materiál využiť v mechanizmoch, ktoré reagujú na zmenu teploty.

To by sa dalo využiť napríklad v skleníkoch, ktoré by samy otvárali okná podľa teploty, alebo pri konštrukcii solárnych panelov, ktoré by sa automaticky otáčali za Slnkom. Martensit je použitý aj na nových lietadlách Boeing 787 Dreamliner a prispievajú k tichšiemu chodu motorov počas vzlietnutia. Problém so súčasnými martensitmi je, že sa po mnohých zmenách tvarov časom unavia. Nový materiál, o ktorom vedci z Minnesotskej univerzity informovali v žurnále Nature, únavu nepozná a môže meniť tvar prakticky donekonečna.

Výskumníci tvrdia, že nový materiál nájde mnoho využití. „Môžete vyrábať zariadenia, ktoré priamo menia teplo na elektrickú energiu. Napríklad by mohli využiť teplo, ktoré vydáva počítač alebo smartfón na dobíjanie jeho batérie,“ uviedol jeden zo spoluautorov štúdie profesor Richard James. Nový materiál by sa dal využiť aj v mikroelektro­mechanických systémoch. Dokázal by napríklad meniť otrasy na elektrickú energiu. V prípade s mobilmi, by sa mohli dobíjať prakticky pri každom kroku či jazde autom po rozbitých cestách.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #vedci #Boeing 787 Dreamliner #kov #letecké materiály