Kodanské koleso cyklistovi pomôže do kopca, aj z kopca

Výskumníci z inštitútu MIT vyvinuli špeciálne koleso s elektromotorom, určené pre bicykel. Cyklistovi pomôže pri jazde do kopca či z kopca. Koleso dokáže komunikovať so smartfónom cez Bluetooth a prenášať doň informácie o prejdenej vzdialenosti či miere znečistenia ovzdušia.

13.12.2013 19:30
cph wheel081 Foto:
Výmena kolesa za Kodanské koleso je jednoduchá. Jeho cena je však privysoká.
debata (1)

Približne pred štyrmi rokmi predstavili výskumníci z amerického inštitútu MIT koncept netradičného kolesa pre bicykel. Pod názvom Kodanské koleso (Copenhagen wheel) sa skrýva zadné koleso bicykla obsahujúce elektromotor s výkonom 250 alebo 350 Wattov, batériu, snímače a bezdrôtové technológie, prostredníctvom ktorých komunikuje s mobilným telefónom.

Koleso má ľudí motivovať, aby namiesto auta použili bicykel
Zatiaľ čo v roku 2009 bola budúcnosť „zázračného“ kolesa nejasná, podpora zo strany verejnosti a viacerých vládnych aj mimovládnych organizácií naprieč Európou umožnila realizáciu projektu. Jedným z hlavných podporovateľov a zároveň aj iniciátorov projektu je magistrát v dánskom hlavnom meste, ktorý má ambíciu primať pokiaľ možno viac ako polovicu obyvateľov Kodane k využívaniu bicykla namiesto automobilu. Jedným zo spôsobov ako tento stav dosiahnuť má byť údajne zbieranie akýchsi zelených míľ, na podobnom princípe ako získavajú cestujúci míle za odlietané kilometre. S tým rozdielom, že množstvo zelených míľ, ktorým ich mesto odmení môžu sami ovplyvniť. Následne môžu míle použiť výmenou za niektoré produkty a služby.

Výskumníci z amerického inštítutu MIT po... Foto: MIT Senseable City Lab
Copenhagen Wheel, koleso, bicykel, kodanske koleso Výskumníci z amerického inštítutu MIT po prvýkrát predstavili koncept Kodanského kolesa v roku 2009. O štyri roky neskôr umožnili prvým záujemcom koleso si aj objednať.

Konštruktéri sa pri návrhu zaoberali myšlienkou, ako zjednodušiť a zefektívniť jazdu na bicykli aj na nerovnom teréne. Riešenie našli v elektromotore, ktorý slúži ako podpora pre jazda v prípade, že má potrebuje zrýchliť alebo pomôcť pri jazde do kopca. Energia sa akumuluje vždy, keď jazdec brzdí. „Keď brzdíte, kinetická energia sa pomocou elektromotora rekuperuje a ukladá do batérie zabudovanej do kolesa,“ uvádza šéf výskumného projektu, profesor Carlo Ratti. Pri bežnom pedálovaní elektromotor podporuje krútiaci moment, naopak pri spätnom pedálovaní s cieľom brzdiť je dobíjaná vstavaná batéria. Dojazd na jedno nabitie sa pohybuje na úrovni 50 kilometrov, pričom jazdcovi môže koleso poskytnúť oporu pri rýchlosti jazdy do 32 kilometrov za hodinu.

Oficiálne predstavenie Kodanského kolesa

Zadné koleso komunikuje s užívateľom cez Bluetooth
Tvorcovia projektu vyzdvihujú jednoduchosť s akou je možné koleso vymeniť a používať. Nie je pritom nutné meniť rám bicykla, či ho nejakým spôsobom upravovať. Pre používateľa majú byť prínosné aj doplnkové funkcie skryté v okrúhlej červenej škatuľke uprostred výpletu kolesa. Príkladom je množstvo senzorov a technológia Bluetooth, pomocou ktorej môže koleso komunikovať so smartfónom a prenášať doň informácie o rýchlosti, prejdenej vzdialenosti alebo miere znečistenia ovzdušia. Jazdec si môže v aplikácii nastaviť, akú asistenciu od kolesa očakáva. Ak sa od bicykla vzdiali mimo dosahu Bluetooth (zhruba 5–10 metrov), koleso sa samo zamkne.

Drahá hračka za cenu nového bicykla
Začiatkom decembra firma poverená výrobou a predajom kolies začala prijímať objednávky, ktoré bude vybavovať najskôr na jeseň budúceho roka. Cena jedného kolesa pritom nie je zanedbateľná a je priamo úmerná inovácií, ktorej vývoj je najprv potrebné zaplatiť. Za cenu 699 dolárov je totiž za normálnych okolností možné kúpiť nie len obyčajné koleso ale aj celý bicykel. Výskumníci z MIT však veria, že ľudí myšlienka osloví a budú ochotní vysokú sumu zaplatiť.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #bicykel #MIT #Copenhagen Wheel