Autám bez vodiča zatiaľ stále chýba šiesty zmysel

Vedci z MIT a Stanfordu na popud amerického Fordu pracujú na vývoji konceptu inteligentného vozidla so šiestym zmyslom, ktoré za volantom nepotrebuje šoféra.

22.01.2014 21:22
vodič, šofér, auto, volant, cestovanie,... Foto:
Ilustračné foto.
debata

O autá bez šoférov, ktoré budú schopné bezpečne odviezť celú posádku z bodu A do bodu B, sa zaujíma viacero technologických firiem. Snáď najznámejšou z nich je Google, ktorý svoje ambície premenil na realitu, no zatiaľ len v podobe niekoľkých funkčných prototypov. Tie ešte nie sú určené do bežnej premávky a potrvá niekoľko rokov kým budú technologicky natoľko vyspelé, že budú môcť nahradiť človeka za volantom. Google na vývoji plne autonómnych vozidiel pracuje od roku 2010. Autá sa pri riadení spoliehajú na systém zabudovaných kamier, radarov, laserov a databázu informácií získaných od ľudských šoférov. Tieto údaje samochodu, ako hovoria automobilu Poliaci, zabezpečujú presnú navigáciu a hlavne by mali zabrániť vzniku dopravných kolízií.

Pri vývoji áut bez vodičov pomôžu aj prestížne univerzity
Ďalšou z radov technologických nadšených firiem je americký Ford, ktorý v týchto dňoch oznámil spoluprácu s americkým technologickým inštitútom MIT (Massachusetts Institute of Technology) a Stanford University pri vývoji autonómnych áut. „Aby sme mohli uskutočniť naše vízie v budúcnosti, musíme čím skôr začať spolupracovať s množstvom nových partnerov tak v súkromnej ako aj verejnej sfére,“ tvrdí na margo spolupráce s prestížnymi vedeckými inštitúciami technický riaditeľ Fordu, Paul Mascarenas.

Ford je po Googli ďalšou firmou, ktorá intenzívne pracuje na zdokonaľovaní technológie automatického riadenia. Dokonca jej hybridný model Fusion Hybrid je už dnes vybavený niekoľkými technológiami, ktoré budú súčasťou samojazdiacich áut. Ako príklad poslúži technológia LiDAR, ktorá využíva niekoľko senzorov s cieľom vytvorenia trojrozmernej mapy okolia vozidla. Práve vďaka nej by sa mohlo vozidlo lepšie orientovať v okolitom prostredí, čo však ani zďaleka nepostačí na to, aby mohlo auto bezpečne brázdiť ulice miest.

Autá musia mať rovnaký šiesty zmysel ako skúsený vodič
Podľa Fordu je potrebné vyvinúť špeciálny algoritmus, ktorý dokáže predpovedať ako a akým smerom sa budú pohybovať okolité vozidlá a chodci. Táto úloha bude pravdepodobne tá najťažšia. Vedci na oboch amerických univerzitách preto majú za cieľ vymyslieť, ako by mohli vstavané senzory pomôcť identifikovať prekážky v tesnej blízkosti vozidla. „Vodiči využívajú svoj zrak a periférne videnie, vďaka čomu vedia veľmi dobre predpovedať, čo sa bude na ceste ďalej diať. Tiež sú si vedomí toho, že to čo nevidia je často rovnako dôležité ako to, čo vidia. Cieľom našej spolupráce s oboma univerzitami je priniesť rovnaký druh intuície aj do vozidiel,“ tvrdí šéf inovácií Fordu, Greg Stevens.

Autá bez šoféra sú napriek veľkým ambíciám automobiliek ako je BMW, Ford, GM, Honda Hyundai, Mercedes, Nissan či Volvo hudbou budúcnosti a nemožno predpokladať, že v krátkej dobe budú koncepty natoľko vyspelé, aby ich bolo možné nasadiť do praxe.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Stanford #Ford #MIT #auto bez vodiča