Turecký podmorský tunel z Ázie do Európy oslavuje prvý rok

Vlani 29. októbra slávnostne otvorili v Istanbule podvodný železničný tunel, ktorý spája európsky a ázijský breh Bosporskej úžiny. Meria približne 13,5 kilometra a je prvou železničnou traťou na svete, ktorá pod vodou spája dva kontinenty.

29.10.2014 16:30
debata

Tunel Marmaray je najhlbšie položeným tunelom svojho druhu na svete. Jeho najnižšia časť leží v hĺbke 60,5 metra. Stavba za 5,5 miliardy tureckých lír (zhruba 2 miliardy eur) je súčasťou rozsiahlejšieho projektu modernizácie prímestskej železnice v Istanbule. Zámer spojiť oba brehy Bosporskej úžiny vznikol už pred 150 rokmi.

Technologické a následne aj finančné problémy vtedajšieho štátu pod vládou sultána Abdülhamida II. však viedli k odkladu. Realizácia projektu, ktorý bol znovu vypracovaný v 90. rokoch, sa tak začala až v roku 2005 za vlády ambiciózneho premiéra Recepa Tayyipa Erdogana.

Pôvodne mal byť tunel dokončený v roku 2009. Štvorročné oneskorenie nastalo, okrem iného, kvôli archeologickému výskumu v mieste hĺbenia. Ten odhalil, že dejiny Istanbulu majú až 8 500 rokov, namiesto pôvodne odhadovaných 6 000 rokov.

debata chyba
Viac na túto tému: #tunel #Turecko #Istanbul #Bospor