Vedci objavili novú metódu popisu chemických vlastností prvkov

Olomouckí vedci v spolupráci s kolegami z Japonska objavili novú metódu popisu chemických vlastností prvkov. Vďaka nej dokážu pomocou najmodernejších mikroskopov pozorovať nielen jednotlivé atómy na povrchu pevných látok, ale tiež merať ich schopnosť priťahovať elektróny, teda ich elektronegativitu.

17.05.2017 16:00
laboratórium, vedci, vedkyňa, žena, pokus,... Foto:

Ich metóda otvára okrem iného cestu k hlbšiemu pochopeniu podstaty chemickej väzby a chemických procesov na atomárnej úrovni. Nové poznatky by mohli umožniť riadenie chemických reakcií napríklad v katalýze alebo biochémii, informovala ČTK hovorkyňa prírodovedeckej fakulty Martina Šaradínová. Výsledky bádania zverejnil časopis Nature Communications.

Elektronegativita okrem iného určuje schopnosť daného atómu reagovať s okolím a vytvárať chemické väzby. Donedávna ju vedci dokázali určiť len pomocou techník, ktoré pracovali s veľkým súborom atómov. „Vďaka novej metóde dokážeme pomocou mikroskopie atomárnych síl nielen stanoviť elektronegativitu daného atómu na povrchu pevnej látky, ale sme schopní určiť aj jej závislosť od chemického okolia meraného atómu. To predtým nebolo možné,“ uviedol Pavel Jelínek z Regionálneho centra pokročilých technológií a materiálov (RCPTM) Univerzity Palackého v Olomouci.

Odborníci na výskume spolupracovali s kolegami z Fyzikálneho ústavu Akadémie vied ČR a Tokijskej univerzity. Podľa Jelínka vykonali experimentálne merania väzobných energií povrchových atómov podporené teoretickými výpočtami. „Ak vieme posúdiť, ako chemické okolie ovplyvňuje elektronegativitu, môžeme tieto javy využiť na riadenie chemických reakcií,“ doplnil Jelínek. Autorský tím nadviazal na vlastnú prácu z roku 2007, ktorú vtedy na titulnej stránke zverejnil časopis Nature. Nová metóda však výskum posunula ešte ďalej, umožňuje určiť totožnosť chemických prvkov s rôznou elektronegativitou.

Podľa riaditeľa RCPTM Radka Zbořila môže mať táto práca podstatné dôsledky vo všetkých oblastiach súvisiacich s charakterom chemickej väzby a priebehom chemických reakcií. „Som presvedčený, že mnoho chemických princípov, ktoré boli v minulosti predpovedané a brané ako definitívne, bude postupne spresnené vďaka unikátnej možnosti nahliadnuť hlbšie do štruktúry atómov a molekúl pomocou snímacích mikroskopov,“ uviedol Zbořil.

Pozorovanie jednotlivých atómov v štruktúrach materiálov je možné od 80. rokov minulého storočia vďaka objavu a rozvoju metód takzvanej snímacej tunelovej mikroskopie a mikroskopie atomárnych síl. Až v posledných niekoľkých rokoch sa vedcom otvorila možnosť nahliadnuť rovnakými technikami dokonca do štruktúry a vlastností molekúl využitím špeciálne upravených hrotov.

Viac na túto tému: #chémia #chemický prvok