Českí vedci našli spôsob výroby účinnejších antibiotík

Vedci z výskumného centra Biocev objavili nový spôsob výroby antibiotík, ktoré by mali mať niekoľkonásobne vyšší účinok.

23.05.2017 13:28
lieky, antibiotiká, pilulky Foto:
Nové antibiotiká by mohli byť dostupné približne o 10 rokov.

Niektoré by mali dobre zaberať napríklad aj proti malárii. Nové látky si dali patentovať a začali s rozsiahlym testovaním. „Na medicínsky použiteľné liečivo bude potrebných ešte veľa rokov práce,“ oznámila Eva Jurková z Akadémie vied Českej republiky.

„Podstata prípravy nových antibiotík, nazvaných Celin a Odcelin, spočíva v neprírodnej kombinácii celesticetínu a linkomycínu, dvoch prírodných látok – linkozoamidov, známych už od 60. rokov,“ uviedol vedúci laboratória štruktúra a funkcie prírodných látok Jiří Janata. Kombinovať linkomycín s málo aktívnym celesticetínom podľa neho doteraz nikomu nenapadlo. Chemicky je to veľmi komplikované a desaťročia chýbali vedcom potrebné znalosti.

Českí vedci veria, že môžu mikróby naprogramovať tak, aby tieto nové liečivá priamo vyrábali. Plánujú skombinovať gény pre linkomycín a celesticetín do jediného produkčného organizmu. Janatov tím desať rokov študoval, akým spôsobom vznikajú v mikroorganizmoch prírodné linkosamidy. To vedcom umožnilo nájsť správnu kombináciu prírodných stavebných kameňov a vytvoriť antibiotiká bez použitia chemických procesov.

„Týmto krokom sme napodobnili alebo dokonca aj predbehli prírodu, kde obdobným spôsobom evolúcia prírodných antibiotík skutočne prebieha. Domnievame sa, že nami pripravené nové látky v prírode existujú, len ich zatiaľ nikto neobjavil,“ uviedol člen vedeckého tímu Zdeněk Kamenár. "Pre komerčné využitie bude rozhodujúce, či sa podarí pripraviť mikroorganizmy priamo produkujúce účinné látky. Často to bývajú desiatky rokov práce. Dĺžka procesu od základného výskumu k použiteľnému liečivu je 20 až 30 rokov. S naším objavom sme približne v polovici tejto cesty, "dodal Janata.

Viac na túto tému: #lieky #antibiotiká #českí vedci