Do reštaurácií prichádzajú robotickí kuchári

Najbežnejším príkladom toho, ako roboty a automatika menia každodenný život, sú zrejme autonómne vozidlá bez šoféra. Ale kým skutočne nastane ich éra, je možné, že roboty budú dávno vaľkať cesto na pizzu.

23.10.2017 14:00
robot, kuchár Foto:
Roboty v kuchyni môžu čoskoro nahradiť mnoho ľudí v reštauračnom biznise. Ilustračné foto.
debata

O kroku, ktorý by mohol byť prvým testom novej vlny automatizačnej technológie, chcú začínajúce firmy, ako je Zume Pizza, Miso Robotics a ďalšie, zautomatizovať reštauračný priemysel a premeniť spôsob, akým reštaurácie podnikajú, informoval denník Wall Street Journal. Firmy podľa neho chcú navrhnúť aj nové formy varenia a roznášania jedla zákazníkom. Na rozdiel od pretriasaného nástupu autonómnych vozidiel je väčšina z inovácií reštauračného podnikania buď už v prevádzke, alebo doň bude uvedená v najbližšej dobe.

Aaron Butkus zo spoločnosti Zume Pizza, ktorý svojho času pripravoval pizzu ručne v Brooklyne, teraz riadi kuchynský personál zložený z 18 ľudí a štyroch robotov. Celý podnik Zume má 130 zamestnancov a dokáže vyrobiť viac ako 370 pízz za hodinu. Po tom, čo z hnetacieho a rozvaľovacieho stroja vypadne cesto, robot naň rozotrie omáčku a dá ho do rúry. Úlohou ľudí je dávkovať cesto na jednotlivé pizze, pridávať rôzne druhy náplne, vyťahovať hotovú pizzu z rúry a rozvážať ju zákazníkom.

V USA reštauračný priemysel zamestnáva približne 12 miliónov šéfkuchárov, kuchárov, čašníkov a ďalších zamestnancov spojených s prípravou jedla a obsluhou. Ich počet by nástupom robotizácie mohol klesnúť. Ľuďom by ostali zložitejšie úlohy a jednoduchšie úkony by prevzali roboty a pokročilý softvér. Zástancovia tohto trendu poukazujú na jeho výhody siahajúce od úspory nákladov cez predchádzanie chorobám z jedla až po zlepšenie bezpečnosti na pracovisku. „Ak za kuchára v kuchyni reštaurácie platíte 100-tisíc dolárov ročne a prevádzka robotov vás za rovnakú dobu a objem práce stojí 50-tisíc dolárov, potom je aj firmám zo starej školy jasné, že ide o radikálny rozdiel,“ povedal Vishal Harpalani, zakladateľ spoločnosti Automation Ventures, ktorá investovala do začínajúcej firmy Otto Robotics pracujúcej na automatizáciu jedálneho priemyslu.

Pomocou robotov, ktoré nakupujú a programujú, Zume Pizza a ďalšie začínajúce firmy vybudovali spotrebiteľské značky alebo reštaurácie, ktoré predávajú priamo zákazníkom. Ďalšie firmy, ako je Momentum Machines, vyrábajú roboty schopné pripraviť celý hamburger. Dishcraft Robotics Inc. automatizuje umývanie riadu v komerčných kuchyniach. Fiemme Cafe X má robota baristu, ktorý servíruje cappuccino v nákupnom stredisku v San Franciscu.

Podľa expertov môže automatizácia nakoniec prospieť zákazníkom v podobe poklesu cien. „Teraz stojí celé jedlo 20 dolárov, ale cena môže klesnúť na päť dolárov, keď bude všetko zautomatizované,“ tvrdí Harpalani. A reštaurácie, ktoré teraz roboty odmietajú, budú nakoniec možno nútené ich tiež zaviesť, aby udržali cenový krok s konkurenciou v podobe robotických kuchýň.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #reštaurácia #kuchár #robot