Budú autá bez vodiča jazdiť bezpečnejšie vďaka termokamerám?

Menej nehôd a vyššia bezpečnosť na cestách. Termovízne kamery môžu byť vítaným doplnkom pri asistovanej jazde. Problémom zatiaľ zostáva ich vysoká cena.

23.04.2018 13:45
Volvo - autonómne riadenie Foto:
Ilustračné foto
debata

Dva kroky dopredu, jeden späť. Vývoj autonómnych vozidiel síce napreduje, no je výrazne pomalší, než by si mnohí priali. Keď sa už niektorej z firiem podarí vyvinúť technológiu, vďaka ktorej dokážu autá jazdiť aj bez asistencie, reálne podmienky vždy poukážu na niektoré jej slabiny. Autá bez vodiča zatiaľ nepreukázali, že vedia jazdiť spoľahlivo a bez nehôd. To samozrejme neznamená, že ich prevádzka je spojená s väčším rizikom, než keď volantom otáča človek. Problémom je, že takéto autá, respektíve ich inteligentné systémy, nedokážu predvídať niektoré udalosti a ak im už čelia, nedokážu správne zareagovať. Niet preto divu, že čoraz častejšie sa v novinách objavujú titulky o havárii autonómnych vozidiel, ktoré v niektorých prípadoch majú aj fatálne následky na ľudských životoch.

Spoločnosť Flir, ktorá je jednou z mnohých firiem vyvíjajúcich autonómne systémy pre vozidlá, objavila na trhu novú príležitosť. Samojazdiace autá by podľa nej mohli byť vybavené termokamerami. Prečo zrovna termokamerami? “Termovízne kamery dokážu vidieť veci, do ktorých by ste nechceli naraziť. Samozrejme, mám na mysli ľudí,” uviedol pre server Wired šéf firmy Flir, Mike Walters. Tam, kde sa bežné kamery spoliehajú na viditeľné svetlo, dokáže nový typ termovízneho senzoru zachytiť infračervené žiarenie a to aj s najmenšími odchýlkami v teplote. Senzor dokáže detegovať objekty až zo vzdialenosti 240 metrov.

Termokaery sú skvelým doplnkom pri asistovanej jazde. Sú však pridrahé

Termovíznym senzorom na rozdiel od bežných kamier neprekáža slnko, respektíve nedostatok svetla, hmla a ani dážď. Neznamená to však, že by sa autonómne vozidlá mali spoliehať len na ne. Termokamery môžu byť cenným doplnkom k súčasným senzorom, ktorými už sú autonómne vozidlá vybavené. Najväčšou výzvou firiem ako je Flir je naučiť autonómne systémy vo vozidlách rozpoznávať rôzne typy prekážok a identifikovať objekty na infračervených mapách. Vďaka strojovému učeniu by tak systémy mali byť schopné rozpoznať chodcov, bicyklistov, zver ale aj iné vozidlá. V ďalej fáze vývoja by mali systémy poskytovať vodičovi asistenciu pri včasnej reakcii na možné problémy na vozovke.

Najväčším problémom termovíznych senzorov je ich cena. Kamera tohto druhu v súčasnosti stojí nie menej než 2500 dolárov, čo je cena, ktorá neumožňuje ich masové rozšírenie v tomto type vozidiel. Očakáva sa však, že v blízkej budúcnosti by mohli výrobné náklady klesnúť až na tisíc dolárov, pri ktorých už má nasadenie senzorov vo samoriadiacich vozidlách zmysel.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autonómne autá #termovízia #termokamera #Flir