Drony sa naučia nasadnúť na prímestský vlak či kamióny

S veľmi netradičným a zaujímavým nápadom, ako šetriť batériu a rozšíriť dolet nákladných dronov, prišla skupina výskumníkov zo Stanfordovej univerzity. Podľa nich by mohli nákladné drony podstatnú časť svojej cesty stráviť na streche auta či vlaku.

04.06.2020 20:30
DHL, bezpilotné lietadlá, dron Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Preprava tovaru dronom je výborný nápad, ktorý má dozaista budúcnosť. K rozvoju tejto myšlienky však bráni fakt, že drony na jedno nabitie dokážu doletenieť len veľmi obmedzenú vzdialenosť. Naraz tak neobslúžia veľké množstvo zákazníkov a pred ďalšou “výpravou” sa musia v logistickom centre nabiť. Vedci sa preto zaoberajú aj alternatívnymi návrhmi, ako by mohli drony naraz prekonávať aj väčšie vzdialenosti – oveľa väčšie, než na aké by dokázali sami doletieť. Príkladom je štúdia vedcov zo Stanfordovej univerzity, ktorí navrhujú optimalizáciu logistických ciest tak, že by dron strávil časť cesty na streche vlaku či kamiónu. Týmto spôsobom by tiež bolo možné obísť mnohé obmedzenia, ktoré určujú, v akých zóna môžu drony lietať a v akých už nie.

Väčší „dolet“ vďaka prímestskej doprave

Na medzinárodnej konferencii IEEE venovanej robotike a automatizácii vedci predstavili štúdiu s názvom “efektívna preprava viacerých dronov na veľké vzdialenosti s využitím tranzitnej siete.” Popisujú v nej, ako je možné ovládať veľkú flotilu dopravných dronov s využitím rozšírenej prepravnej siete v mestských a prímestských častiach. Drony by mohli šetriť energiu a rozširovať operatívnu vzdialenosť tým, že by zosadli a následne vzlietli na iný dopravný prostriedok, ktorý by s nimi zdieľal rovnakú časť cesty. Aby to bolo možné, sú potrebné rozsiahle prepočty a koordinácia všetkých aspektov prepravy – počnúc trasami, časmi ako aj efektivitou.

Schéma fungovania prepravy tovaru dronmi s... Foto: Stanford University/SISL
drony, preprava, Schéma fungovania prepravy tovaru dronmi s využitím prostriedkov hromadnej a inej prepravy.

V experimente sa vedci zamerali na mestá San Francisco a Washington DC so všetkými prímestskými časťami. V modelovom prípade operovali s flotilou 500 dronov, ktoré mali doručiť 5-tisíc zásielok na trasách s celkovým počtom 8-tisíc zastávok. Po prepočtoch dospeli k hypotéze, že vďaka preprave na kapotách áut, vlakov a električiek by mohli drony rozšíriť obsluhovanú vzdialenosť o 170 až 360 percent.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #drony #preprava tovaru #dopravné drony