Lekári už môžu kontrolovať pacientov na diaľku. Vďaka aplikácii

Nadmerná záťaž z koronakrízy doľahla na ambulantných lekárov v plnej sile. Bojujú s denným manažmentom pacientov s covidom, chronickými ochoreniami aj bežnou liečbou.

15.02.2021 06:00
Hilbi3 Foto:
debata (5)

Administratívne úkony súvisiace s vypisovaním e-receptov, péeniek, óčeeriek, dokladov o prekonaní ochorenia COVID-19 tlak na nich ešte zvyšujú. Zdravotnícki pracovníci si uvedomujú svoju zodpovednosť za pacienta, no je realitou, že sú dnes na pokraji síl, ktoré im uberajú aj byrokracia či úkony nevyžadujúce priame stretnutia. Čo s tým?

Riešenie tejto situácie existuje a volá sa Hilbi. Ide o technológiu, ktorá rýchlo, jednoducho a spoľahlivo pomáha lekárom v manažmente starostlivosti o pacientov a od februára je bezplatne dostupná pre všetkých lekárov na Slovensku.

Manažment pacienta na diaľku

„Dnes je extrémna záťaž na všetkých lekárov. Telefóny v ambulanciách zvonia nonstop a lekár nevie, či volá pacient, ktorého má doma so zápalom pľúc alebo pacient, ktorý potrebuje péenku či potvrdenie o prekonaní ochorenia COVID-19. Na druhej strane sú nervózni pacienti, ktorí sa nevedia dovolať, ale neuvedomujú si, že lekár má v starostlivosti zväčša viac ako dvetisíc ľudí," poznamenáva koordinátorka lekárskych tímov Hilbi, doktorka Andrea Švrčková.

„Hilbi pomáha lekárom poznať symptómy a zdravotný profil pacienta vopred a zoradiť si tak všetky požiadavky a tým telefónne linky nechať voľné pre urgentné prípady. Pacientov informuje o online dostupnosti lekára a spracovaní požiadavky. Navyše s nimi lekár alebo sestra môže komunikovať prostredníctvom šifrovaného Medical chatu priamo s lekárskeho softvéru,“ dodáva lekárka.

Aktuálne sú služby Hilbi sprístupnené približne 1500 lekárom na Slovensku v rámci lekárskeho softvéru ADAM od CGM. Lekári však môžu jej služby využívať aj bez týchto softvérov, a to priamo na adrese hilbi.com v zóne pre lekára.

”Možnosť jednoduchého preposielania histologických nálezov pacienta, je inovácia, ktorú viem oceniť denne vo svojich gastroenteoro­logických ambulanciách Symed.sk.”
MUDr. Peter Slezák

V úvode si pozvú pacientov, o ktorých vedia, že sú aktuálne vhodní na online manažment „Benefitom pre pacienta je bezpečné a spoľahlivé doručenie žiadaných informácií, navigácia v liečebnom procese a prevencii, až po možnosť prijímania dokumentov ako péenky alebo výsledky vyšetrení,” predstavuje jednu z funkcií riaditeľ Hilbi Health Patrik Kmeč.

„Vytvorili sme systémový základ, ktorý prepojil pacienta a jeho lekára a posúva možnosti zdravotnej starostlivosti do 21 storočia. Momentálne sa pri vývoji zameriavame na ambulantnú starostlivosť o pacienta, následne bude vývoj zameraný na manažment pacienta v rámci nemocníc,” upresňuje.

e-Recept bez nutnosti telefonovania s pacientom

Foto: hilbi.com
Hilbi2 - Copy

Pacient po spojení s lekárom v Hilbi vidí svoje užívané lieky a v prípade, že sa mu minuli, jedným klikom si vyžiada nové. Lekár dostáva požiadavku na predpis priamo do lekárskeho softvéru a vykoná preskripciu. Systém následne informuje pacienta. Odpadá tak nutnosť telefonovania a linky ostávajú k dispozícii pre urgentné prípady.

Online zdravotný profil pacienta

Vďaka nástroju Life ID má pacient možnosť vytvárať svoj unikátny zdravotný profil a ten zdieľať so svojim lekárom. Pacient v nástroji zaznamenáva údaje ako teplota, tep, tlak či hodnotu glukózy v krvi. Takto môže lekár na diaľku lepšie posúdiť stav pacienta, sledovať liečbu alebo prehodnotiť nutnosť návštevy.

Dáta sú zabezpečené šifrovaním ako na prenose, tak aj v osobnom Health Cloude, ktorý manažuje iba vlastník – užívateľ. Tieto dáta budú postupne obohatené o environmentálne a behaviorálne údaje a vytvoria tak holistický zdravotný profil užívateľa.

Aj pre diabetikov, kardiakov či onkopacientov

Hilbi prinesie úplne nový bezhotovostný platobný systém, kde lekár vie poskytnúť služby online aj nad rámec zákonného poistenia. Pacient ich vie využívať aj na diaľku a zaplatiť za ne jedným klikom.

Hilbi tím aktuálne finalizuje digitalizáciu Diabetického denníka, ktorý umožní 300-tisíc slovenským diabetikom prenášať svoje dáta diabetológom online priamo do ich lekárskeho softvéru. „Spolupráca s lekármi ako profesor Peter Turčány, doktor Jaroslav Fábry či doktor Radoslav Zámborský, ktorí svojimi skúsenosťami dotvárajú skutočné využitie technológií v praxi, nás nesmierne motivuje inovovať ďalej a pomáhať lekárom i pacientom,“ dodáva Patrik Kmeč.

V príprave sú ďalšie významné služby ako manažment kardiologického pacienta po operácii srdca či sledovanie onkologických pacientov na udržiavacej liečbe.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravotníctvo #Pacient #Hilbi #manažment pacienta