Nadzvukové lietadlo preletí z Londýna do New Yorku za 90 minút

Nové nadzvukové lietadlo, ktoré je vo fáze vývoja, má za cieľ skrátiť čas letu z Londýna do New Yorku na 90 minút.

, 08.03.2021 18:00
spike Foto:
15

Stroj S-512 spoločnosti Spike Aerospace s 18 sedadlami sa priblíži rýchlosti Concordu. Jeho rýchlosť by mala byť Mach 1,6, čo zodpovedá rýchlosti 1960 kilometrov za hodinu, keď vstúpi v roku 2028 do komerčnej prevádzky – transatlantický let by mal podľa predpokladov trvať približne tri a pol hodiny.

Firma však plánuje v nasledujúcom desaťročí zvýšiť rýchlosť na Mach 3.2 (3920 km/h) a skrátiť čas letu na hodinu a pol.

„Ľudia chceli vždy cestovať rýchlejšie,“ konštatuje Vik Kachoria, zakladateľ a riaditeľ spoločnosti Spike Aerospace pre server The Telegraph. „Keď sa dostanete na určité miesta skôr, črtá sa vám viac príležitostí. Či už namiesto chôdze použijete ťavu alebo preletíte cez Atlantik za šesť hodín namiesto toho, aby ste strávili štyri týždne na parníku. Ale predstavte si, že šesťhodinový let sa stane trojhodinovým letom. To je to, čo nadzvukové stroje ponúkajú.“

Jedným z vylepšení modelu Spike v porovnaní so strojom Concorde je ultra-tichá technológia. „Concorde bol hrozne hlučný,“ hovorí Kachoria. „Väčšina rozhovorov medzi dvoma ľuďmi je medzi 65 a 75 decibelmi a hladina hluku vo väčšine kabín lietadiel je okolo 85 decibelov. Nie celkom ako pri zvuku vysávača, ale blíži sa to k tomu.“

„V našom bezoknovom lietadle bude asi 60 decibelov, čo je menej ako zvuk rozhovoru. Nie sú potrebné žiadne slúchadlá na potláčanie hluku,“ dodáva.

Isté zníženia hlučnosti sa dosiahlo dizajnom kabíny bez okien. Namiesto toho bude po oboch stranách kabíny niečo ako dlhá obrazovka počítača schopná zobrazovať výhľady alebo prezentácie.

Spoločnosť Spike Aerospace sa tiež zaviazala ponúknuť do roku 2040 lety s nulovými emisiami uhlíka bez uhlíkových kompenzácií.

Server The Independent pripomína, že nadzvukové dopravné lietadlo Concorde bolo v prevádzke od roku 1976 takmer 30 rokov, avšak dolietalo po tragickej nehode letu Air France z roku 2000 a po následných zvýšených nákladoch na údržbu a poklese počtu cestujúcich.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
15 debata chyba
Viac na túto tému: #nadzvukové lietadlo #lietadlo #let #Aerospace