Slovenská strela vstala z mŕtvych

Vo štvrtok mala oficiálnu premiéru obnovená Slovenská strela. Motorový vozeň z roku 1936, ktorý zabezpečoval rýchle spojenie medzi Prahou a Bratislavou, sa po rokoch chátrania dočkal rekonštrukcie a v plne funkčnom stave sa vrátil na koľaje.

13.05.2021 18:38
31

Informoval o tom internetový spravodajský portál Novinky.cz.

Druhého septembra 2018 tento legendárny vlak, vtedy značne poznačený zubom času a predovšetkým koróziou, opustil svoje miesto a vydal sa do starostlivosti odborníkov. Rekonštrukcia trvala približne dva roky.

ISS Čítajte aj Rusko natočí vo vesmíre prvý celovečerný film

V ďalších týždňoch a mesiacoch sa opravený stroj podrobil náročným skúškam a prevádzkovým testom; 6. mája napokon absolvoval na trati z Přerova do Zábřehu na Morave technicko-bezpečnostnú skúšku.

„Skúška prebehla bez problémov. V zásade jazdí v takých parametroch, ako keď vyšiel z továrne v roku 1936,“ povedal Jiří Střecha, ktorý od začiatku dohliada na celú renováciu vozidla.

„Súčasťou technicko-bezpečnostnej skúšky Slovenskej strely bola skúška zrýchlenia z nuly na 130 kilometrov za hodinu. Maximálnu rýchlosť dosiahne motorový vozeň po prejdení 5700 metrov dráhy. Z rýchlosti 120 kilometrov za hodinu zastaví Slovenská strela po prejdení dráhy 567 metrov,“ dodal.

Pri skúšobnej jazde sa okrem iného overovala aj účinnosť ručnej brzdy, ktorá zastaví vlak z rýchlosti 50 kilometrov za hodinu po prejdení 312 metrov," potvrdil hovorca spoločnosti Tatra Trucks Andrej Čírtek.

starship Čítajte aj Najnovší prototyp vesmírnej lode Starship prvýkrát úspešne pristál

Slovenskú strelu vyrobili v počte dvoch exemplárov kopřivnické Závody Tatra v roku 1936 pre vtedajšie Česko-slovenské štátne dráhy. Firma navrhla vagón v nevšednom aerodynamickom dizajne, moderný bol aj pohon. Každý z dvoch podvozkov niesol jeden motor, prenos výkonu na jednu nápravu podvozku bol podľa patentu Jozefa Sousedíka do rýchlosti 82 kilometrov za hodinu elektrický, potom mechanický.

Vozidlo bolo schválené pre rýchlosť 130 kilometrov za hodinu. V roku 1937 trvala cesta Slovenskej strely medzi Prahou a Bratislavou 4 hodiny a 19 minút, v opačnom smere bola o minútu kratšia a vlak zastavoval len v Brne.

Dnes vlak EuroCity ide z Prahy do Bratislavy za 4:28 h, hoci s viacerými zastávkami, ale s modernými lokomotívami a po opravených tratiach.

Oprava vlaku nebola jednoduchou ani lacnou záležitosťou. Náklady na renováciu a na stavbu depozitára, ktorý bude pre strelu domovom, sú vyčíslené na 118 miliónov českých korún (4,6 milióna eur).

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
31 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak #Slovenská strela #rekonštrukcia #koľajnice