'Bláznivý gróf' dal svetu riaditeľnú vzducholoď

Nemecký gróf Ferdinand von Zeppelin síce nebol geniálny vynálezca, napriek tomu to bol práve rodák z juhonemeckej Kostnice, kto dokázal zhmotniť myšlienku riaditeľnej vzducholode.

09.03.2022 06:00
Vzducholoď, zeppelin Foto:
debata

Dôstojník, ktorý sa lietajúcemu aparátu začal naplno venovať až po odchode do výslužby, zažil prvú éru dopravných vzducholodí aj nasadenie svojich vzdušných korábov na bombardovanie počas prvej svetovej vojny. Zomrel ale ešte pred jej koncom, 8. marca 1917, vo veku 78 rokov.

„Bláznivý gróf“, ako bol pre svoje pokusy Zeppelin najprv tiež nazývaný, tak našťastie nezažil nemeckú porážku a neslávny koniec flotily vzducholodí, ani zákaz stavby ďalších, ktorý na Nemecko uvalili víťazné mocnosti. Na druhej strane sa ale nemohol radovať ani z druhého rozmachu dopravy vo vzducholodiach, ktorý prišiel po čiastočnom obmedzení reštrikcií. V 20. a 30. rokoch totiž nebo medzi Európou a ďalšími kontinentmi brázdili vzdušné ekvivalenty cestovných parníkov, Graf Zeppelin a Hindenburg.

sudana mesita slovenski vedci Čítajte aj Slovenskí vedci svoj výskum v Sudáne doplnili o pomoc miestnym komunitám

Ak Zeppelina niečo charakterizovalo, bola to vytrvalosť, s ktorou dokázal ísť za svojím cieľom. Vďaka nej dokázal prekonať nielen spočiatku nie veľmi pozitívny postoj vedenia nemeckej armády k novému dopravnému prostriedku, ale aj finančné problémy, do ktorých sa počas prác na prvých vzducholodiach dostal. Na druhej strane bola Zeppelinova vytrvalosť ku koncu jeho života vzducholodiam na škodu, v sporoch s mladšími inžiniermi totiž často tvrdohlavo presadzoval svoje konzervatívne názory.

Potomok nemeckého šľachtického rodu, ktorého korene siahajú až do 13. storočia, sa s lietaním prvýkrát zoznámil počas americkej občianskej vojny. Za oceánom pôsobil vtedy dvadsaťpäťročný Zeppelin ako pozorovateľ pri armáde Severu, ktorá často používala na pozorovanie bojiska upútané balóny plnené plynom. A keď v auguste (iné zdroje uvádzajú apríl) 1863 dostal Ferdinad Zeppelin v meste St. Paul v Minnesote ponuku vyskúšať si let v balóne na vlastnej koži, nezaváhal.

Od prvej aviatickej skúsenosti k stavbe vlastných vzducholodí ale malo ubehnúť ešte viac ako štvrťstoročie, počas ktorého Zeppelin pomaly stúpal v armádnom rebríčku. Zúčastnil sa viacerých vojen (prusko-rakúske 1866, s Francúzskom v rokoch 1870 až 1871), v ktorých nielen preukázal svoje vojenské kvality a dosiahol aj istú známosť medzi širokou verejnosťou, ale tiež sa opäť dostal do kontaktov s balónmi. Pozoroval totiž francúzske balóny odlietajúce z obliehaného Paríža so správami.

Exo Mars rover pillars Čítajte aj ESA: Spustenie európsko-ruskej misie na Mars je tento rok veľmi nepravdepodobné

Technicky vzdelanému Zeppelinovi ale bolo jasné, že let bez možnosti ovplyvniť jeho smer nemá príliš praktické využitie, nieto ešte pre armádu. Začal sa preto zaoberať myšlienkou riaditeľnej vzducholode, pre ktorej stavbu ale dlho chýbala podstatná vec, dostatočne výkonný a ľahký motor. A tiež schválenie vyšších vojenským miest. Traduje sa, že jeden z dôstojníkov chcel grófa uzemniť príslovím, že obloha by sa mala ponechať vtákom. „A krajina dobytku,“ reagoval vraj Zeppelin.

Faktom však je, že gróf po neúspešnej snahe presadiť vývoj vzducholodí pod krídlami armády odišiel začiatkom roku 1891 do výslužby a lietajúcim aparátom sa začal venovať súkromne. Takmer desať rokov ale trvalo, kým sa jeho vzducholoď s pevnou kostrou a benzínovými motormi prvýkrát vzniesla nad vody Bodamského jazera, kde mal základňu. Premiérový úspech, ktorý Zeppelin dosiahol v júni 1900, ale čoskoro vystriedali problémy a nehody, ktoré takmer viedli ku krachu ním založenej spoločnosti.

Vďaka svojej vytrvalosti i celonárodnej zbierke ale dokázal konštruovať ďalšie vzducholode a v roku 1907 sa konečne dočkal aj vládnej podpory. Na jeseň 1908 dokonca zviezol v jednom zo svojich vzdušných korábov nemeckého korunného princa. Na jeho vzducholode sa prišiel pozrieť aj sám cisár Viliam II. a – hoci skôr vlažný – záujem konečne začala prejavovať aj generalita.

anonymusx Čítajte aj Anonymous hackli ruské televízie. Vysielali v nich útok na Ukrajinu

Pred vojnou tak vzducholode našli skôr civilné využitie, Zeppelinova spoločnosť DELAG do leta 1914 vozila cestujúcich; do vypuknutia konfliktu prepravila po Nemecku 37 250 cestujúcich. Počas vojny Zeppelinove stroje používala armáda a námorníctvo okrem iného na bombardovanie miest v Anglicku a Francúzsku.

Postupom času sa ale ukázalo, že napriek všetkej snahe Zeppelina aj jeho inžinierov sú neohrabané stroje príliš ľahkým terčom a ich úlohy dokážu s menšími nákladmi prevziať lietadlá ťažšie vzduchu.

debata chyba
Viac na túto tému: #vynálezca #vzducholoď #Zeppelin #lietajúci aparát