Na prelome roku bol prekonaný ďalší míľnik, keď sa umelá inteligencia ujala pilotovania stíhačky. Stroj VISTA X-62A autonómne letel viac ako sedemnásť hodín.
Až doteraz sa autonómne lietadlá obmedzovali na drony. Teraz spoločnosť Lockheed Martin pre americkú armádu po prvýkrát vylepšila experimentálnu vojenskú stíhačku, ktorá sa dá pilotovať len pomocou špecializovaného programu, teda bez prítomnosti živého ľudského pilota.
To môže výrazne prehovoriť do vývoja nových strojov a výcviku pilotov. Vývoj moderných bojových lietadiel je veľmi dlhodobá záležitosť. Napríklad legendárnu stíhačku Supermarine Spitfire z druhej svetovej vojny síce vyvíjali len tri roky, pri lietadle F-35 Lightning II rovnaký proces zabral dvadsať rokov. A prvé dodané kusy sú už v istom zmysle zastarané.
Podobne zložitá a drahá je výučba pilotov. Lietadlá sú extrémne drahé, a preto sa ich vyrába len málo. Vyššie uvedených spitfirov vzniklo cez dvadsaťtisíc, strojov F-35 necelých deväť stoviek. Keď už vzniknú, je pre armády neekonomické vyčleniť ich veľa iba na tréningové účely.
Vychytať ideálne letové vlastnosti trvá dlho a „obetovať“ pri testoch prototypy za stovky miliónov dolárov je náročné aj pre najbohatšie štáty.
Čítajte aj Slovenskí vedci vyvinuli nový efektívny spôsob výroby supravodičaS tým, ako sa rozvíja umelá inteligencia, majú teraz inžinieri k dispozícii nástroj, ktorý môže „zabiť dve muchy jednou ranou“. Umelá inteligencia môže testovať vlastnosti lietadla bez toho, aby bol v ohrození život pilota. A navyše zvládne nalietať toľko hodín, že to preverí schopnosti lietadla natoľko, že to zrýchli aj jeho vývoj.
Ide o upravený variant stíhačky F-16. VISTA X-62A ale pod povrchom ukrýva unikátne systémy, ktoré umožňujú lietadlu úplne autonómny pohyb vo vzduchu. Podľa spoločnosti Lockheed má nielen vylepšené schopnosti, ale zvládne aj zmeny svojho softvéru na rýchlu tvorbu prototypov.
Čítajte aj Výsledky výskumu slovenskej vedkyne o mačkách publikoval známy vedecký časopisTo znamená, že sa dá umelá inteligencia jednak adaptovať aj na iné stroje, ale taktiež sa dajú ľahko meniť jej parametre pre experimentálne lietadlo. „VISTA nám umožní paralelne vyvíjať a testovať špičkové technológie umelej inteligencie s novými konštrukciami strojov bez posádky,“ načrtol M. Christopher Cotting, ktorý výskum vedie. „Tento prístup v kombinácii so sústredeným testovaním nových systémov v priebehu ich výroby umožní rýchle zdokonalenie autonómie pre platformy bez posádky a umožní poskytovať takticky relevantné schopnosti nám a našim vojenským pilotom.“