Michael Smith, 52-ročný hudobník z amerického štátu Severná Karolína, čelí závažným obvineniam v súvislosti s podvodom, ktorý zahŕňa umelú inteligenciu a streaming hudby. Podľa amerických federálnych orgánov sa jedná o „drzý podvod“, pri ktorom Smith údajne vytvoril stovky tisíc piesní pomocou umelej inteligencie a následne využil automatizované boty na opakované streamovanie týchto piesní, čím získal nezákonné tantiémy vo výške viac ako 10 miliónov dolárov. Tento prípad je prvým svojho druhu, ktorý sa týka umelo nafúknutého počtu streamov pomocou umelej inteligencie.
Ako fungoval podvod?
Podľa obvinenia Smithov podvod fungoval od roku 2017 do roku 2024. V tomto období systematicky nafukoval počty streamov na platformách ako Spotify, Apple Music, YouTube Music a Amazon Music. Pri streamovaní hudby totiž dostávajú autori a interpreti malé čiastky z tantiém za každé prehranie piesne. Smith sa spoliehal na to, že pri dostatočnom množstve piesní mu tieto malé platby prinesú obrovské zisky. A nemýlil sa.
Čítajte viac Lepidlo na pizzu a zjesť jeden kameň denne. Umelá inteligencia Google sa odtrhla z reťazeV roku 2018 Smith začal využívať umelú inteligenciu, aby vytvoril väčší katalóg piesní. Podľa obžaloby mu pri tom pomáhal CEO jednej AI hudobnej spoločnosti, ktorá mu dodávala tisíce „umelých“ piesní týždenne. Tieto piesne mali náhodne generované názvy, aby pôsobili legitímne. Medzi falošnými piesňami boli tituly ako „Zygotic Lanie“ či „Zygotic Washstands“, a medzi menami umelcov figurovali „Calliope Bloom“ alebo „Calvinistic Dust“.
Smith navyše údajne vytvoril až 10 000 falošných účtov, tzv. „botov“, aby neustále z rôznych streamovacích platforiem prehrávali tieto AI-generované piesne. Odhaduje sa, že jeho boty generovali vyše 660 000 streamov denne, čo znamenalo potenciálny ročný zisk vo výške viac ako 1 milión dolárov.
Obavy hudobníkov
Zatiaľ čo Smith využíval AI na podvodné generovanie hudby, samotní hudobníci vyjadrujú obavy z narastajúcej role umelej inteligencie v tvorbe hudby. Umelá inteligencia má potenciál vytvárať hudbu rýchlejšie a vo väčšom množstve, ale zároveň ohrozuje zárobky a uznanie pre umelcov, ktorých diela slúžia ako podklad pre AI modely.
Jedným z nedávnych prípadov bola skladba, ktorá napodobnila hlasy Drakea a kanadského speváka, vystupujúceho pod umeleckým menom The Weeknd. Síce bola rýchlo odstránená zo streamovacích platforiem, avšak ukazuje na hrozbu, ktorú môže predstavovať umelá inteligencia v hudobnom priemysle. Hudobníci ako Billie Eilish, Elvis Costello a Aerosmith sa už pridali k výzve na reguláciu používania AI v hudbe, aby chránili práva hudobníkov a tvorcov.
Michael Smith, ak bude uznaný vinným, čelí možnému trestu odňatia slobody v rádoch desiatok rokov. Tento prípad by mohol byť precedensom pre budúce prípady zneužívania umelej inteligencie v hudobnom priemysle a zároveň motiváciou pre reguláciu tohto nového a dynamicky sa rozvíjajúceho sektora.
Prípad Michaela Smitha ukazuje, ako môže byť technológia použitá na nezákonné účely a zároveň nastoľuje otázky o etických hraniciach využívania umelej inteligencie v umení. Je dôležité, aby hudobníci, technologické spoločnosti a regulačné orgány našli rovnováhu medzi inováciou a ochranou práv tých, ktorí stoja za skutočnou hudbou vznikajúcou vďaka ich prirodzenému talentu.