Veľké firmy musia byť pri použití tak zásadných nástrojov ako je umelá inteligencia veľmi opatrné. Nemôžu si skrátka dovoliť príliš experimentovať, aby si nepohnevali milióny používateľov, ktorým sa zmeny nemusia páčiť. Z ich ťarbavého prístupu však môžu ťažiť menšie, inovatívne firmy, ktoré sú rýchle a flexibilné. Príkladom je firma OpenAI, ktorá v týchto dňoch rozšírila svoju umelú inteligenciu o webový vyhľadávač. Nástroj je dostupný pre všetkých pre predplatiteľov a vybraných používateľov, ktorí sa prihlásili do programu na testovanie nových produktov.
Nový nástroj má názov SearchGPT a pre OpenAI je vstupenkou do sveta vyhľadávačov, ktorým dlhé roky dominuje Google. SearchGPT je založený na umelej inteligencii a prináša alternatívu, pri ktorej je možné použiť aj prívlastok “revolučná.” Môže totiž zmeniť spôsob, akým používatelia vyhľadávajú informácie na internete. Čo teda novinka dokáže? SearchGPT využíva pokročilé jazykové modely OpenAI na poskytovanie okamžitých a kontextovo relevantných odpovedí. Na rozdiel od tradičných vyhľadávačov sa SearchGPT zameriava na priamu interakciu s používateľom v štýle konverzačného chatbota, čím umožňuje používateľom klásť doplňujúce otázky a rozvíjať konverzáciu. Táto interakcia je prispôsobená na poskytovanie presných odpovedí a usmernení bez potreby prehľadávania a návštevy viacerých stránok. Predstaviť si to môžete tak, že do vyhľadávača zadáte konkrétny výraz a následnými príkazmi spresňujete vyhľadávanie dovtedy, kým vám umelá inteligencie nezobrazí informáciu, ktorú hľadáte.
Čo je vo veci? Spolupráca s mediálnymi domami
Jedným z hlavných prínosov SearchGPT je spolupráca s renomovanými mediálnymi spoločnosťami. OpenAI uzatvorila partnerstvá s vydavateľmi ako The Wall Street Journal či The Atlantic, aby používateľom zabezpečila spoľahlivé a overené zdroje informácií. Tieto spolupráce nielen že zabezpečujú vysokú kvalitu odpovedí, ale aj umožňujú vydavateľom kontrolovať, ako sa ich obsah zobrazuje a spracúva. Niekto však môže argumentovať, že tieto informácie sú len jednostranné, prípadne že ich moderovanie má v rukách poskytovateľ, v tomto prípade spoločnosť OpenAI. Či tomu tak je ukáže až čas.
V pilotnej prevádzke budú zo spolupráce ťažiť aj samotné vydavateľstvá, ktorým veľké jazykové modely ako ChatGPT znižovali návštevnosť ich webov. OpenAI sa preto snaží zabezpečiť férovejšiu spoluprácu, pričom vydavatelia môžu kontrolovať, akým spôsobom sa ich obsah zobrazí, prípadne sa môžu rozhodnúť spoluprácu s OpenAI úplne ukončiť, čím bude ich obsah vyradený z vyhľadávača pri interpretovaní výsledkov.
Jednoduché a viac konverzačné vyhľadávanie
SearchGPT sa od klasického vyhľadávania odlišuje tým, že odpovede sú priamo začlenené do rozhovoru. Napríklad na otázku o vegánskych reštauráciách v hlavnom meste odpovie ich zoznamom, zobrazením na mapách a ďalšími relevantnými informáciami, ako je denné menu a podobne. Tento spôsob prezentácie informácií je prispôsobený na rýchle získavanie odpovedí. Používatelia môžu navyše klásť dodatočné otázky, čím je vyhľadávanie flexibilnejšie a interaktívnejšie než u väčšiny dnešných vyhľadávačov.
Tento typ vyhľadávania je výzvou aj pre Google. Že je tomu tak dokazuje aj okamžitý, trojpercentný pokles hodnoty akcií materskej spoločnosti Alphabet. Google síce nové AI technológie testuje taktiež, no nie v takom rozsahu a s okamžitým efektom ako konkurent OpenAI. Aktuálne je SearchGPT dostupný pre predplatiteľov a časom má byť integrovaný priamo do ChatGPT. Firma očakáva, že sa postupne stane základným nástrojom pre vyhľadávanie na internete, kde bude rýchlo a efektívne poskytovať kvalitné a overené informácie.