V uplynulých dňoch vzbudila pozornosť správa o novom čínskom hypersonickom lietadle, ktoré by údajne mohlo prepraviť 70 pasažierov cez Atlantik za neuveriteľných 90 minút. Výrobca, spoločnosť Lingkong Tianxing Technology (Space Transportation) tvrdí, že ich nový model Yunxing dosiahne rýchlosť takmer 5 000 kilometrov za hodinu, čo je viac než dvojnásobok rýchlosti legendárneho nadzvukového lietadla Concorde.
Pre názornosť: Yunxing by tak zvládol let z Londýna do New Yorku za necelé dve hodiny. Rovnako impozantná je jeho údajná schopnosť vertikálneho vzletu a pristátia (VTOL). Tento koncept je na jednej strane pôsobivý a praktický, no zároveň vyvoláva pochybnosti, najmä vzhľadom na použité technológie. Vertikálny vzlet a pristátie zatiaľ zvládli iba vojenské nadzvukové lietadlá ako napríklad Lockheed Martin F-35B Lightning II. Pre civilné lietadlo by to znamenalo nielen vysoké nároky na motory, ale aj na konštrukciu, čo môže výrazne zvýšiť náklady na výrobu a údržbu.
Neplnohodnotný prototyp má za sebou už prvý podzvukový testovací let. Počas neho boli hodnotené aerodynamické vlastnosti, tepelná ochrana a riadiace systémy lietadla. Spoločnosť plánuje ďalšie testy motora v novembri 2024 a očakáva, že plnohodnotné hypersonické lietadlo bude pripravené na prvý let v roku 2027.
Možno nezaškodí porovnanie s legendárnym nadzvukovým lietadlom Concorde. To zvládlo prelet medzi Londýnom a New Yorkom za tri hodiny. Jeho komerčná prevádzka sa však skončila v roku 2003 z dôvodu vysokých nákladov na údržbu, obrovskej spotreby paliva, hlučnosti a nepríjemného sonického tresku, ktorý bol problematický pri prelete nad pevninou. Jeho prevádzka sa stala neudržateľnou, najmä v kontexte zvyšujúcich sa environmentálnych a ekonomických nárokov. A samozrejme, k ukončeniu letov prispela aj tragická nehoda Concordu z roku 2000.
Pravdou je, že Čína v posledných rokoch urobila obrovský pokrok v oblasti technológií, či už ide o elektrické vozidlá alebo komunikačné technológie. Vo sfére komerčného lietania to však úplne neplatí, aj keď sa snaží a investuje do tejto oblasti obrovské prostriedky.
Spoločnosť Comac, ktorá je čínskym hlavným výrobcom komerčných lietadiel, dosiahla úspech s modelmi ARJ21 a C919. Napriek tomu, že oba modely úspešne lietajú v Číne, mimo Číny je ich nasadenie minimálne. Model C919 bol síce oficiálne uvedený do prevádzky, no zatiaľ nemá povolenie na medzinárodné lety. Tento fakt môže byť signálom toho, že Čínu čaká v oblasti leteckej techniky ešte veľa práce.
Čítajte viac Éra nadzvukového cestovania je už doslova predo dvermi. Umožnia ju nové náporové motoryLietadlo Yunxing bude musieť prekonať množstvo prekážok, ak má skutočne začať komerčne lietať. Jednou z hlavných výziev je samotný hypersonický pohon, ktorý naráža na problémy s aerodynamikou a odvodom tepla. Pri rýchlostiach okolo hranice Mach 4 vzniká extrémne teplo na povrchu lietadla, ktoré môže spôsobiť vážne technické a štrukturálne problémy. Ďalšou výzvou je sonický tresk, ktorý by mohol obmedziť jeho používanie nad pevninou, podobne ako to bolo pri Concorde.
Súčasné snahy o obnovenie supersonického cestovania nepatria iba Číne. Spoločnosti ako Virgin Galactic a Boom Supersonic už približne dve dekády pracujú na svojich nadzvukových lietadlách. Lietadlo Virgin Galactic VSS Unity už prešlo prvými testovacími letmi, Boom Overture plánuje prvý let do roku 2029. Vývoj takýchto lietadiel je časovo aj finančne extrémne náročný, čo tiež vyvoláva pochybnosti o realistickosti ambicióznych termínov, ktoré stanovili výrobcovia Yunxingu.