Fio bankaFio banka

Číňania otestovali levitačný vlak, schopný dosiahnuť rýchlosť až 1 000 km/h

Nová generácia magnetických levitačných vlakov bola úspešne vyskúšaná v Číne v špeciálnom dvojkilometrovom tuneli. Vyvinuli pre ne aj novú technológiu, umožňujúcu 5G pripojenie pri vysokých rýchlostiach.

09.12.2024 13:04
maglev-e1723461880927
Číňania testujú novú generáciu magnetických levitačných vlakov, schopných dosiahnuť rýchlosť až 1 00 km/h.
debata (28)

Čína dosiahla významný pokrok vo vývoji ultra-vysokorýchlostných magnetických levitačných (maglev) vlakov novej generácie. Tie sú navrhnuté tak, aby vo vákuových tuneloch dosahovali rýchlosť až 1 000 km/h, čo je viac ako bežná cestovná rýchlosť komerčných lietadiel. Tento projekt je známy pod neoficiálnym názvom „vysokorýchlostný lietajúci vlak“, resp. T-Flight. Ultra-vysokorýchlostný systém maglev (MAGnetická LEVitácia) novej generácie potrebuje takéto tunely, aby sa minimalizoval odpor vzduchu a akékoľvek ďalšie trenie.

V auguste tohto roku sa uskutočnil úspešný test tohto systému v provincii Šan-si v špeciálnom dvojkilometrovom tuneli, ktorý prebehol bez problému. Tento test potvrdil efektívnosť technológie a pripravenosť na ďalší vývoj, rýchlosť pri experimente zatiaľ, vzhľadom na malú dĺžku testovacieho tunelu, nedosiahla 1 000 km/h.

Vlaky maglev sa vznášajú nad špeciálnou traťou pomocou silných magnetov umiestnených ako vo vlaku, tak v trati. Tieto magnety vytvárajú odpudivé alebo príťažlivé sily, ktoré zaisťujú levitáciu vlaku niekoľko centimetrov nad koľajnicou. Pohyb vpred je zaistený lineárnymi elektromotormi, ktoré generujú elektromagnetické pole posúvajúce vlak požadovaným smerom. V novembri 2023 už začali Číňania budovať prvú komerčnú trať pre rýchlovlaky novej generácie.

Okrem rýchlosti pritom Číňania kladú dôraz aj komfort cestujúcich. Jedným z pomerne veľkých problémov levitačných vlakov je Dopplerov efekt. Pri vysokých rýchlostiach totiž prichádza k posunu frekvencie signálu. Tento jav spôsobuje zmenu zachytávanej frekvencie vlny v dôsledku relatívneho pohybu zdroja a prijímača. V kontexte mobilnej komunikácie to znamená, zjednodušene povedné, že signály vysielané zo základňovej stanice môžu byť prijímané na inej frekvencii, než na akej boli vyslané, čo môže narušiť kvalitu prenosu dát.

Nové levitačné vlaky budú jazdiť v... Foto: CASIC
china hyperloop casic t flight Nové levitačné vlaky budú jazdiť v nízkovákuových trubiciach.

Výskumný tím pod vedením profesora Songa Tiechenga z Národného kľúčového laboratória mobilných komunikácií na Southeast University navrhol inštaláciu dvoch paralelných káblov pozdĺž vnútornej steny tunela.

Tieto špeciálne káble by umožnili prenos elektromagnetických signálov tak, aby aj pri extrémnych rýchlostiach bol možný prenos 5G signálu a tým pádom vysokorýchlostné pripojenie na internet, potrebné na to, aby cestujúci mohli počas jazdy sledovať ultra HD videá alebo hrať online hry. Nová technológia bola v týchto dňoch úspešne otestovaná a vyzerá to tak, že ju bude možné vo vákuových tuneloch bezpečne využiť.

rušeň Siemens Vectron Čítajte viac Video: Siemens Vectron. ZSSK nasadzuje nové moderné rušne. Boli sme sa na ne pozrieť

Po úspešnej demonštrácii maglevu novej generácie chcú Číňania predĺžiť testovaciu dráhu na 60 kilometrov, aby umožnili komplexnejšie testy pokusy pri rýchlosti 1 000 km/h. Konečným cieľom je vytvoriť sieť vysokorýchlostných tratí spájajúcich veľké mestské aglomerácie, čím sa výrazne skrátia cestovné časy a odľahčí sa ako pozemná, tak aj letecká doprava. Ide však o mimoriadne náročný projekt nielen po technologickej, ale aj po finančnej stránke.

Facebook X.com 28 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #rýchlovlaky #Maglev #levitačné vlaky