Austrálska lodiarska spoločnosť Austal Australasia oznámila podpis zmluvy vo výške 275 miliónov austrálskych dolárov (cca 165 miliónov eur) s veľkým švédskym prevádzkovateľom lodnej dopravy, spoločnosťou Gotlandsbolaget. Predmetom zmluvy je návrh a výroba doteraz najväčšieho katamaránu typu ROPAX (Roll-On/Roll-Off pre cestujúcich a vozidlá) na svete, ktorý bude technologicky pripravený na využitie vodíka ako paliva. Katamarán sa začne vyrábať v roku 2026 a dokončený by mal byť o dva roky neskôr.
Katamarán bude dlhý 130 metrov a je navrhnutý tak, aby zvládol prepravu až 1 500 pasažierov, nákladu a 400 osobných vozidiel. Premávať by mal medzi švédskym ostrovom Gotland a pevninou. To, že pôjde o katamarán „pripravený na vodík“ znamená, že jeho hybridný pohonu počíta s využitím viacerých druhov palív, vrátane čistého vodíku. Preto bude mať trajekt už predinštalované špeciálne tlakové nádrže a bezpečnostné systémy, zodpovedajúce najnovším normám a umožňujúce jeho komerčnú prevádzku čisto na vodík. Kým nebude dostupná vodíková infraštruktúra, bude využívať pohon na skvapalnený zemný plyn (LNG).

Podľa vyjadrenia zástupcov spoločnosti Austal Australasia bude trup lode konštruovaný z vysokopevnostných hliníkových zliatin, ktoré sú odolné voči korózii a zároveň zabezpečujú nízku hmotnosť lode pre dosiahnutie vyššej rýchlosti a nižšej spotreby paliva. Pôjde o tzv. „zelený hliník“, vyrobený s minimálnym dopadom na životné prostredie.

Katamaránová konštrukcia bude pre trajekt využitá kvôli stabilnejšiemu trupu, čo priamo ovplyvňuje komfort pasažierov a bezpečnosť pri nakládke a vykládke vozidiel. Táto koncepcia zároveň znižuje odpor vody a umožňuje dosiahnuť vyššie cestovné rýchlosti pri relatívne nižšej spotrebe paliva.