Fio bankaFio banka

V Austrálii vyrobia najväčší vodíkový katamarán. Bude to trajekt, objednali si ho Švédi

V skutočnosti ide o trajekt, ktorý bude plne pripravený využívať vodík, kým však preň nebude zabezpečená vodíková infraštruktúra, bude využívať CNG. Medzi oboma pohonmi možno prepínať.

28.02.2025 16:40
Gotland Hero render final Foto:
Trajekt s konštrukciou katamaránu a pripravený na vodík by sa mal vo Švédsku začať využívať v roku 2028.
debata

Austrálska lodiarska spoločnosť Austal Australasia oznámila podpis zmluvy vo výške 275 miliónov austrálskych dolárov (cca 165 miliónov eur) s veľkým švédskym prevádzkovateľom lodnej dopravy, spoločnosťou Gotlandsbolaget. Predmetom zmluvy je návrh a výroba doteraz najväčšieho katamaránu typu ROPAX (Roll-On/Roll-Off pre cestujúcich a vozidlá) na svete, ktorý bude technologicky pripravený na využitie vodíka ako paliva. Katamarán sa začne vyrábať v roku 2026 a dokončený by mal byť o dva roky neskôr.

Katamarán bude dlhý 130 metrov a je navrhnutý tak, aby zvládol prepravu až 1 500 pasažierov, nákladu a 400 osobných vozidiel. Premávať by mal medzi švédskym ostrovom Gotland a pevninou. To, že pôjde o katamarán „pripravený na vodík“ znamená, že jeho hybridný pohonu počíta s využitím viacerých druhov palív, vrátane čistého vodíku. Preto bude mať trajekt už predinštalované špeciálne tlakové nádrže a bezpečnostné systémy, zodpovedajúce najnovším normám a umožňujúce jeho komerčnú prevádzku čisto na vodík. Kým nebude dostupná vodíková infraštruktúra, bude využívať pohon na skvapalnený zemný plyn (LNG).

Konštrukcia typu katamarán bola zvolená kvôli... Foto: Austal Australasia
Gotland Aerial render final Konštrukcia typu katamarán bola zvolená kvôli väčšej stabilite a nižšiemu odporu vody.

Podľa vyjadrenia zástupcov spoločnosti Austal Australasia bude trup lode konštruovaný z vysokopevnostných hliníkových zliatin, ktoré sú odolné voči korózii a zároveň zabezpečujú nízku hmotnosť lode pre dosiahnutie vyššej rýchlosti a nižšej spotreby paliva. Pôjde o tzv. „zelený hliník“, vyrobený s minimálnym dopadom na životné prostredie.

Michelin Wisamo projekt Čítajte viac Michelin predstavil nafukovacie plachty. Pre námorné tankery!

Katamaránová konštrukcia bude pre trajekt využitá kvôli stabilnejšiemu trupu, čo priamo ovplyvňuje komfort pasažierov a bezpečnosť pri nakládke a vykládke vozidiel. Táto koncepcia zároveň znižuje odpor vody a umožňuje dosiahnuť vyššie cestovné rýchlosti pri relatívne nižšej spotrebe paliva.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #trajekt #katamaran #vodíková loď #ropax