Fio bankaFio banka

AT2 Aerospace ukázal novú obriu hybridnú vzducholoď Z1. Zmení leteckú dopravu?

Hybridná vzducholoď od AT2 Aerospace má dolet až 2 500 kilometrov, odnesie 20 ton nákladu, dokáže pristáť kdekoľvek a je mimoriadne tichá.

17.03.2025 15:35
Vzducholoď AT2 Aerospace Z1 Foto:
Hybridná vzducholoď AT2 Aerospace Z1 by sa k prvým zákazníkom mohla dostať už v roku 2028.
debata (1)

Spoločnosť AT2 Aerospace predstavila svoj najnovší projekt hybridnej vzducholode Z1, ktorý ktorý vyvolal veľkú pozornosť – a nielen kvôli tomu, že táto vzducholoď je naozaj veľká. Využíva totiž pohon, ktorý spája výhody lietadiel a vzducholodí.

Nová vzducholoď Z1 má unikátnym trup, tvorený tromi tubusmi (lalokmi), pričom stredný je mierne zvýšený, bočné dva sú nižšie. Vďaka tomu dosahuje lepšie aerodynamické vlastnosti a stabilitu počas letu. Podľa zverejnených špecifikácií meria vzducholoď 87,5 metra na dĺžku, 46,3 metra na šírku a 23,5 metra na výšku. Väčšina vztlaku (približne 80 %) pochádza z héliovej náplne, zvyšnú časť zabezpečuje pohyb vzducholode vpred vďaka vektorovaniu ťahu motormi.

Vzducholoď AT2 Aerospace Z1
Vzducholoď AT2 Aerospace Z1
+3Vzducholoď AT2 Aerospace Z1

Nosnosť Z1 je vyše 20 ton, čo by umožnilo transport materiálov v ťažko dostupných terénoch. Práve v tom je jedna z jej najsilnejších stránok. Využíva totiž technológiu vzduchových vankúšov (Air Cushion Landing System), vďaka ktorej dokáže pristáť takmer všade podobným spôsobom ako napríklad vznášadlo. Preto nemusí využívať tradičné pristávacie plochy a dokáže dosadnúť prakticky kdekoľvek, vrátane vody, ľadových plôch, mokradí alebo aj na piesku. Tento systém navyše umožňuje zmeniť prúdenie vzduchu vo ventilátoroch tak, že vo vankúšoch vznikne podtlak, vďaka čomu sa Z1 dokáže po pristátí „prisať“ k zemi a stabilizovať sa aj pri silnejšom vetre.

Vzducholoď H2 Clipper Čítajte viac Nákladná doprava kolabuje. Zachránia ju vodíkové vzducholode?

V spodnej časti strednej sekcie trupu sa nachádza nákladový priestor a gondola pre 19 pasažierov, čo umožňuje kombinovať prepravu osôb i nákladu. Ďalšou špecialitou vzducholode Z1 je hybridný pohon. Využíva vodík v kombinácii s nadnášaním héliom, jej dolet je približne 2 500 kilometrov. Z komerčného hľadiska vie byť ekonomickejšia o 15 až 40 percent na jednu tonu a míľu než klasické nákladné lietadlo.

Koncept Z1 sa zrodil ešte v rámci vývoja spoločnosti Lockheed Martin a americkej armády. Prvotná testovacia vzducholoď známa ako P-791 lietala už v roku 2006. Neskôr sa projekt transformoval na komerčné verzie SkyTug a LMH-1, no k sériovej výrobe napokon nedošlo. V roku 2023 prešli všetky aktíva a duševné vlastníctvo do rúk novovzniknutej spoločnosti AT2 Aerospace, ktorú vedie Bob Boyd – bývalý šéf programu vývoja vzducholodí v Lockheed Martin.

V súčasnosti Z1 zaznamenáva zvýšený záujem investorov a potenciálnych prevádzkovateľov. Napríklad spoločnosť Straightline Aviation vo Veľkej Británii ohlásila objednávku v hodnote 50 miliónov dolárov. Vzducholoď Z1 chce aj spoločnosť Arctic Airships, ktorá ju plánuje využiť na prepravu tovaru v arktických oblastiach. Prvá by sa mohla dostať k zákazníkom ešte v tejto dekáde.

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #vzducholoď #AT2 Aerospace #hybridná vzducholoď