Ruský civilný letecký priemysel zaznamenal významný míľnik, keď lietadlo typu Suchoj Superjet – nedávno premenované na SJ-100 – úspešne vykonalo prvý skúšobný let, vybavené výhradne ruskými motormi Aviadvigatel PD-8.
Ide o agregát, vyvíjaný ruskou spoločnosťou United Engine Corporation (UEC) prostredníctvom svojej konštrukčnej kancelárie Aviadvigatel. Začal vznikať ako menšia modifikácia väčšieho, už skôr vyvíjaného motora Aviadvigatel PD-14. Ten je určený pre väčšie ruské dopravné lietadlo Jakovlev MS-21 s kapacitou 132 až 211 sedačiek a doletom až 6 000 kilometrov. Jeho menšia verzia PD-8 je určená pre lietadlá SJ-100 s kapacitou 87 až 108 sedačiek a doletom necelých 4 600 kilometrov a má mať maximálny ťah až 78 kN.

Sériová verzia lietadla SJ-100 je súčasťou snáh Moskvy o samostatnosť v leteckom odvetví. Západné sankcie, uvalené po invázii Ruska na Ukrajinu v roku 2022, výrazne obmedzili dovoz zahraničných komponentov nevyhnutných na montáž a údržbu dopravných lietadiel. Ruskí inžinieri preto museli nahradiť niekoľko desiatok zahraničných komponentov ich domácimi ekvivalentmi. Na splnenie prísnych bezpečnostných a prevádzkových noriem je preto naplánovaných okolo 200 skúšobných letov, ktoré majú potvrdiť jeho spoľahlivosť a pripravenosť na sériovú výrobu.
Prvý testovací let prebehol v meste Komsomoľsk na Amure a trval približne 40 minút. Podľa Rostecu dosiahlo lietadlo rýchlosť až 500 km/h a vystúpalo do výšky 3 000 metrov. (Rostec je veľký a štedro financovaný ruský štátny koncern, ktorý združuje desiatky spoločností z oblastí obrany, priemyslu a high-tech technológií. Patrí do neho United Engine Corporation, vyvíjajúca lietadlo, o ktorom práve čítate, ale z leteckého prostredia napríklad aj známa spoločnosť Russian Helicopters. )
Motor PD-8 by mal získať úradnú certifikáciu ešte počas tohtoročnej jesene. Po úspešnom ukončení letových skúšok by mala ruská flotila existujúcich lietadiel Superjet postupne prejsť na nový typ motorov PD-8. Proces certifikácie i vývoj domácich technológií však naráža na prísne medzinárodné predpisy a naďalej prebieha pod tlakom zahraničných sankcií.
Popri programe SJ-100 sa Rusko sústreďuje na prípravu stredne veľkého dopravného lietadla Irkut MC-21. Tento typ by mal podľa plánov prvýkrát vzlietnuť s ruským motorom PD-14 už v júni. Zástupcovia Rostecu uvádzajú, že sériová výroba MC-21 by sa mohla začať v roku 2026, pričom ambície ruských úradov smerujú k výrobe vyše 600 kusov nových lietadiel do roku 2030. Tieto stroje majú dlhodobo nahradiť starnúcu flotilu lietadiel západnej výroby.
Moskva vyčlenila na obnovu a rozvoj svojho leteckého priemyslu v prepočte už vyše 2,5 miliardy eur. Hoci termíny nasadenia do prevádzky ešte môžu ovplyvniť rôzne technické či logistické faktory, ruské úrady zdôrazňujú, že projekt domácej výroby lietadiel patrí k najvyšším prioritám.