Slováci vyvíjajú unikátne vodíkové lietadlo s kolmým štartom a pristátím

Projekt H2 VTOL bol Európskou komisiou zaradený medzi 10 najinovatívnejších projektov v oblasti vodíkovej mobility. Je plánovaný na 6 rokov s rozpočtom 64,8 milióna eur.

15.07.2025 12:00
Future Outlook Pictures For Media 7 Foto:
Vodíkové lietadlo H2 VTOLby malo svoj prvý let absolvovať v roku 2031.
debata (3)

Východ Slovenska sa môže stať centrom európskej leteckej revolúcie. V Prešove vývíjajú prototyp jedného z prvých vodíkových lietadiel s vertikálnym vzletom a pristávaním (VTOL). Jeho vývoj podporuje aj Európska únia ako jeden z najinovatívnejších projektov v rámci budúcnosti zelenej mobility.

Slovenské vodíkové lietadlo H2 VTOL
Video

Projekt, ktorý zahŕňa vývoj lietadla na vodíkový pohon s možnosťou vertikálneho štartu, ako aj vývoj a certifikáciu odľahčených recyklovateľných vodíkových nádrží a ventilov na stlačený vodík pre letectvo a iné formy dopravy predstavili v utorok (15. 7.) v Bratislave. Zároveň vznikne pilotný ekosystém vodíkovej mobility – od zelenej výroby a skladovania vodíka cez tankovanie až po vodíkové lietadlo s postupným presahom do autonómnych dronov.

Vodíkové lietadlo H2 VTOL vyvíja spoločnosť... Foto: Tomark Proton
Future Outlook Pictures For Media 8 Vodíkové lietadlo H2 VTOL vyvíja spoločnosť Tomark Proton.

Technologická novinka zo Slovenska už stihla vzbudiť vlnu záujmu po celej Európe aj na Blízkom východe. “S vývojom sme začali minulý rok, H2 VTOL má potenciál nielen ekologicky nahradiť vrtuľníky, ale aj predefinovať dopravu v mestách či logistike, čo vzbudilo pozornosť viacerých investorov,” povedal Martin Sedlák, spolumajiteľ a riaditeľ spoločnosti Tomark Proton, ktorá lietadlo vyvíja na konferencii o ekosystéme vodíkovej mobility.

H2 VTOL má potenciál nielen ekologicky nahradiť... Foto: Tomark Proton
Future Outlook Pictures For Media 12 H2 VTOL má potenciál nielen ekologicky nahradiť vrtuľníky, ale aj predefinovať dopravu v mestách či logistike.

Spoločnosť už dnes spolupracuje s technologickými lídrami ako BMW, Neuman & Esser, HDF Energy, EVO, či Skeleton Technologies.“Ide o významný technologický krok. Podľa mojej mienky bude znamenať revolúciu vo svete vodíkového letectva. Veľmi jasne vnímam vo svete trend uberať sa cestou nových nízkoemisných mobilných technológií,” povedal Juraj Sinay, profesor na univerzitách v Košiciach a Ostrave a poradca štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva pre vodíkové technológie.

Vodíkové lietadlo vďaka možnosti kolmého štartu... Foto: Tomark Proton
Future Outlook Pictures For Media 12 Vodíkové lietadlo vďaka možnosti kolmého štartu a pristátia bude možné využiť aj na monitorovanie a záchranné akcie v prípade prírodných katastrof.

Podľa Sinaya má okrem technologických inovácií projekt aj výrazný spoločenský dopad. Vytvorí viac 16 výskumných pozícií a takmer 5000 nepriamych pracovných miest. Zapojí sa doňho celkom 9 univerzít, počíta sa so vznikom 20 patentov, posilní sa energetická bezpečnosť a zníži uhlíková stopa v rámci Slovenska.

Projekt H2 VTOL je notifikovaný Európskou komisiou ako jeden z TOP 10 inovačných projektov v oblasti vodíkovej mobility, bude trvať 6 rokov, s celkovými oprávneným nákladmi 64,8 milióna eur. Prechod na sériovú výrobu je naplánovaný na rok 2031.

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #VTOL #vodíkové lietadlo #Tomark Proton
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"