Elektromobily sa nevedia presadiť kvôli cenám ale aj predsudkom

Tomáš Švec | 28.05.2011 12:30
elektromobil, hybridný automobil, akumulátor,... Foto:
Ilustračné foto
Onedlho vraj nastane doba, kedy elektromobil bude atraktívnejší ako klasický automobil a bude mať rovnako veľa fanúšikov. Prinášame rozhovor na tému budúcich technologických trendov nielen v doprave, so špecialistom na elektromobilitu z firmy Schneider Electric, Petrom Dzurkom.

Aký vývoj v oblasti elektromobilov očakávate na Slovensku a vo svete?
Tieto roky by som nazval prelomovými. Čoraz častejšie diskusie okolo elektromobility, elektrotechnické výstavy, ktoré sa po roku s témou okolo fotovoltaiky dnes orientujú na riešenia pre elektromobilitu, ale aj automobilový priemysel, ktorý prichádza na trh s novými, sériovo vyrábanými elektromobilmi. To všetko napovedá, že čas elektromobilného „boomu“ sa pomaly blíži a v najbližších rokoch sa bude záujem o tento typ dopravy len a len stupňovať. Rýchlosť vývoja ale závisí od ceny, dostupnosti, bezpečnosti, spoľahlivosti a prevádzkových parametrov vozidiel.

Od čoho závisí cena takéhoto vozidla?
Cena auta, ako aj jeho servisu a jeho likvidácie bude závisieť od rastúcej výroby, ale aj od zmien v technologických procesoch a vývoji nových prvkov na akumuláciu energie, ale aj od finančnej podpory jednotlivých štátov. Cena paliva je závislá nielen od samotnej hodnoty na napájacích staniciach ale aj od efektívnosti pohonu, ktorý poháňa elektromobil. Tu už dnes jasne vyhráva elektromobil pred klasickým motorovým vozidlom.

Elektromobily ale zatiaľ stále zápasia s krátkym dojazdom
Čo sa týka dostupnosti, vo svete sa až 70 % ľudí prepravuje denne do 40 km. Preto má elektromobil veľmi dobrú štartovaciu pozíciu, keďže na jedno nabitie uskutočnené počas noci sa na druhý deň v pohode dostanete do práce alebo nákupného centra.

Čo ale ak budeme chcieť prejsť cez deň viac než uvedených 40 kilometrov?
Práve preto sa ponúkajú na trhu rôzne nabíjacie stanice. Bezpečné stanice pre domácnosť, nabíjacie stanice pre firemné parkoviská a pre parkoviská v nákupných centrách, kde sa auto nabije za 1 až 3 hodiny, ale aj nabíjacie stanice pre rýchle dobitie, ktoré do 15 minút zabezpečia dostatok energie na ďalšiu cestu.

Viaceré spoločnosti ohlásili vývoj takzvaných Li-Air článkov pre akumulátory. Nasmerujú práve ony ďalší vývoj?
Rozvoj technológií batérií pre elektromobilitu je veľmi dôležitý a preto každý posun v tejto oblasti výrazne napomáha podpore elektromobility. Aj Li-Air články sú výrazným progresom a môžu znamenať blízku budúcnosť v tejto oblasti. Články poskytujú aj 10-násobne vyššiu hodnotu akumulácie energie do rovnako veľkého priestoru, pri menších hmotnostiach. Takto sa zvyšuje priestor pre cestujúcich, predlžujú sa prejdené vzdialenosti na jedno nabitie a aj cena elektromobilu sa po dodatočnom vývoji stane atraktívnejšou. Vývoj pôjde ale ďalej a technológie budú podľa mňa ešte efektívnejšie a cenovo atraktívnejšie.

A čo bezpečnosť batérií ako takých a práca s nimi?
Bezpečnosť je najdôležitejším faktorom. Keďže s elektrickou energiou pracuje bežný užívateľ elektromobilu, je nevyhnutné zabezpečiť, aby sa nemohol dostať do kontaktu so živými časťami elektropohonu. Najčastejší kontakt s elektrickou energiou je pri nabíjaní elektromobilu. Elektrická energia je totiž v zásuvke, aj v zástrčke. Preto je nevyhnutné využívať nielen bezpečné elektrické siete, ale aj konektor (zástrčku), kde dnes ponúkame tzv. bezpečnostné zástrčky Typ 3. V móde 3 sa nabíjanie stáva bezpečné a zároveň inteligentné. Riadi sa odber elektrickej energie a elektromobil sa informuje o stave a možnostiach nabíjačky.

Čo okrem ceny ešte môže ovplyvniť dopyt po elektromobiloch?
Bodom, ktorý podľa mňa, hneď po cene, najvýraznejšie ovplyvní dopyt po elektromobiloch, je zvyšovanie prevádzkových parametrov týchto vozidiel. V pos­ledných rokoch sa množstvo nevýhod elektromobilov odstránilo a dnes sa stáva elektromobil atraktívnym, v niektorých parametroch nadštandardným, v porovnaní so štandardnými motorovými vozidlami.

Bude dopyt na Slovensku kopírovať dopyt v západnom svete?
Áno. Potvrdzuje to aj aktivita jednotlivých spoločností. Slovensko môže nielen kopírovať, ale byť aj príkladom, čoho dôkazom sú niektoré aktivity spoločností a organizácií, ktoré sa na Slovensku dnes štartujú (napr. projekt prepojenia Viedeň – Bratislava,…). Samozrejme, aby sme mohli ísť ruka v ruke so západnými krajinami, bude musieť byť elektromobilita v prvej fáze podporovaná vládou, ale aj samosprávou a energetikou. Hlavne štát môže podporiť myšlienku čistejšieho a zdravšieho Slovenska. Podporou elektromobility a podporou obnoviteľných zdrojov energie. Spojením týchto dvoch aktivít sa dá redukovať nezávislosť Slovenska na zdrojoch a palivách a zároveň sa zredukuje uhlíková stopa krajiny.

Ceny pohonných hmôt lámu rekordy. Ovplyvní ich ďalšie zdražovanie záujem o elektromobilový priemysel?
Nielen zdražovanie, ale hlavne strach pred ich nedostatkom z dôvodu rôznych kríz a problémov vznikajúcich vo svete posúvajú do popredia viac a viac elektromobilitu. Aj keď si nemyslím, že to bude úplne ľahká cesta. Vozidlá sa musia stať atraktívnejšími aj po stránke prvotnej investície. To však závisí hlavne od rozvoja výroby jednotlivých prvkov elektromobilu (hlavne batérií) a od výrobných závodov a sériovosti výroby. Myslím si, že už onedlho nastane doba, kedy elektromobil bude atraktívnejší ako klasický automobil a bude mať veľa fanúšikov.

Čo bráni v šírení popularity elektromobilov a motivovaní ľudí k ich kúpe? Je to malá ponuka, vysoké ceny, či práve krátky dojazd?
Cena, infraštruktúra a predsudky. Cena je veľmi dôležitý bod pre výber elektromobilov namiesto dnešnej klasiky. Ak hodnota automobilu začne byť atraktívnejšou (nehovorím minimálnou), má elektromobilita cestu na trh plne otvorenú. Čo sa týka technického zázemia, je nevyhnutné budovať infraštruktúru, ktorá zabezpečí rovnakú – ak nie lepšiu dostupnosť energie ako je to dnes s čerpacími stanicami. Aj preto dnes podporujeme naše produkty od domácich nabíjacích setov cez stĺpy pre nabíjanie na parkoviskách a v obchodných centrách až po nabíjacie stanice. Samozrejme, aj predsudky, ktoré ľudia majú, o rýchlosti, dĺžke dojazdu, priestorových obmedzeniach, sú určitou zábranou v rozširovaní elektromobility, ale myslím si, že nové technológie a správna marketingová kampaň tento faktor rýchlo odstránia.

Ako by ste na záver argumentoval v prospech kúpy elektromobilu?
Propagácia ku kúpe elektromobilu je predovšetkým propagáciou novej zelenšej, čistejšej prírody. Stačí si sadnúť a povoziť sa jedným z novších typov elektromobilov a človek získa novú skúsenosť, nový rozhľad. Ticho v aute, dynamika jazdy, jednoduchosť riadenia, šetrenie energie prostredníctvom rekuperácie rýchlo rozptýlia obavy pred niečím novým a nepoznaným. Pripravenosť infraštruktúry a postupná integrácia elektromobilov do mestskej dopravy budú určite ďalším prínosom propagácie elektromobility. Ak si každý človek uvedomí, že takto je k planéte ohľaduplnejší, niet lepšej propagácie.

Schneider Electric patrí medzi globálne firmy špecializujúce sa na manažment energií. V súčasnosti s prevádzkami vo viac než 100 krajinách sa okrem iného zameriava aj na riešenia v oblasti energetiky a infraštruktúry, priemyselných procesov, automatizácii budov a dátových centier. V apríli v Bra­tislave predstavila netradičný motocykel na hybridný pohon, za ktorého výrobou stála skupina Orange County Choppers, ktorá je vo svojom obore legendou, spolu so špecialistami zo spoločnosti Schneider Electric, ktorá motocykel zároveň aj vystavovala.