Batoľatá naozaj rozumejú už dlho pred svojím prvým slovom, čo im rozprávame

Pravda, juh | 02.04.2021 06:00
bábätko, uterák, prekvapenie, dojča, batoľa Foto:
Ilustračné foto.
Jednou z radostí, ktoré nám život prináša, je sledovanie, ako sa batoľatá vzrušujú nad všetkým novým, čo ich postretne.

Môže sa zdať, že dojčatá sú úplne „mimo“, kým nezačnú rozprávať, avšak podľa novej štúdie začínajú chápať, čo sa deje, o niečo skôr, ako si väčšina ľudí myslí. Vedci z Edinburskej univerzity tvrdia, že dojčatá sú schopné rozpoznať kombinácie slov a slovné spojenia dávno predtým, ako vyslovia svoje prvé slovo.

Ich zistenia nasvedčujú tomu, že 11 až 12-mesačné deti už spracovávajú a rozumejú rôznym „viacslovným frázam“, ako napríklad „clap your hands“ (zatlieskaj).

Je to vôbec prvýkrát, čo vedci preukázali, že dojčatá sú schopné rozpoznať a chápať takéto výrazy skôr, ako začnú hovoriť, uvádza server studyfinds.org.

Táto štúdia navyše spochybňuje dlhoročné presvedčenie, že batoľatá sa spravidla učia jazyky tak, že najskôr porozumejú jednotlivým slovám a prejdú k vetám. Z nového výskumu vyplýva, že sa učia slová a frázy súčasne.

„Predchádzajúci výskum ukázal, že dojčatá rozpoznávajú veľa bežných slov. Toto je však prvá štúdia, ktorá ukazuje, že z bežnej reči si vyberajú a ukladajú viac ako iba jednotlivé slová. Naznačuje to, že keď sa deti učia jazyk, stavajú na jazykových jednotkách rôznej veľkosti vrátane viacslovných sekvencií a nielen na jednoduchých slovách, ako sa často domnievame,“ hovorí Dr. Barbora Skarabelová v tlačovej správe Edinburskej univerzity.

Tieto zistenia môžu poskytnúť aj vysvetlenie, prečo majú dospelí toľko problémov stať sa dvojjazyčnými. „To by mohlo vysvetľovať, prečo dospelí, ktorí sa učia druhý jazyk a snažia sa spoliehať na jednotlivé slová, často nedosahujú dokonalú úroveň v spôsobe, akým spájajú slová do fráz a viet,“ konštatuje Dr. Skarabelová.

Vedci počas tohto projektu skúmali 36 batoliat prostredníctvom série „testov pozornosti“ so zaznamenaným zvukom dospelých. Autori štúdie pozorne sledovali, ako deti počúvajú nahrávky a dávali pozor na akékoľvek známky porozumenia z ich strany. Všetky nahraté frázy obsahovali iba tri slová a mnohé zodpovedali typickému „rozhovoru“ medzi dojčatami a dospelými.

Tím potom posúdil reakcie dojčiat a porovnal ich pomocou metódy nazývanej centrálna fixácia, keď bral do úvahy výraz tváre a pohľady detí. Výskumníci tak vedeli určiť, či dieťa rozpoznalo známu frázu od slovného spojenia, ktoré predtým pravdepodobne nikdy nepočulo. Väčšina z dojčiat (23 z 36) dala jasne najavo, že určitým frázam porozumela, píše sa v štúdii zverejnenej v časopise Cognition.