Okolo Zeme preletí kométa, ktorá bude jasnejšia ako Mesiac v splne

Nedávno objavená kométa ISON, ktorá na jeseň budúceho roku preletí okolo Zeme, bude podľa odhadov vedcov žiariť jasnejšie ako Mesiac v splne a na oblohe bude viditeľná voľným okom.

29.12.2012 11:51
Kométa ISON Foto:
Kométa ISON by mala byť viditeľná voľným okom, a to dokonca i cez deň. Podľa odhadov vedcov bude žiariť jasnejšie ako Mesiac v splne. Môže sa však stať, že sa kométa počas svojej púte k Slnku rozpadne.

Veľké predstavenie si však ľudia užijú len za predpokladu, že sa kométa počas svojej púte smerom k Slnku nerozpadne. Informoval o tom astronóm Donald Yeomans z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Kométa sa má podľa výpočtov priblížiť na 1,9 milióna kilometrov k Slnku a tento bod dosiahne 28. novembra 2013. Na oblohe však bude viditeľná od októbra 2013 do januára 2014. Kométa vraj bude mať veľmi dlhý prachový chvost a vďaka jej veľkej jasnosti ju bude možné pozorovať dokonca aj cez deň. Vedci však stále počítajú aj s takým scenárom, že sa vesmírny objekt rozpadne, čo sa v minulosti stalo už mnohokrát.

Kométu objavili ruskí amatérski astronómovia Vitalij Nevskij a Arťom Novičonok na CCD snímkach zhotovených reflektorom projektu International Scientific Optical Network (ISON) na observatóriu pri Kislovodsku nadránom 21. septembra 2012. Ich objav potvrdili pozorovania astronómov v Spojených štátoch. Kométu označili ako C/1012 S1 (ISON) a volá sa tak netradične podľa skratky projektu a nie podľa svojich objaviteľov.

Jej dráha je veľmi podobná dráhe kométy, ktorá okolo Zeme preletela v roku 1680 a ktorá bola tiež viditeľná aj za bieleho dňa. Vedci dokonca špekulujú o možnosti, že tieto dve kométy môžu pochádzať z jedného materského telesa.

Budúci rok tak bude možné pozorovať hneď dve kométy. V marci by sa na oblohe mala objaviť kométa Panstarrs (C/2011 L4), ktorá však bude viditeľná len ďalekohľadmi. Jej jasnosť by mala byť podobná ako v prípade vlasatice Hale-Bopp, ktorá okolo Zeme letela v roku 1997.