Našli nosiča vody pre obývateľné planéty

Astronómom sa prvýkrát podarilo mimo našej slnečnej sústavy objaviť vesmírne teleso, ktoré má dve kľúčové zložky pre vznik obývateľných planét.

11.10.2013 11:00
vesmír, asteroid, apokalypsa Foto:
Ilustračná fotografia

Je ním rozpadnutý kamenný asteroid s obrovským podielom vody. Našli ho pri 150 svetelných rokov vzdialenej umierajúcej hviezde GD 61, okolo ktorej niekedy zrejme obiehali planéty vhodné na vznik života.

Našu Zem radi nazývame „modrá planéta“ pretože tri štvrtiny jej povrchu tvoria oceány. Zem je však v skutočnosti veľmi suchou planétou, pretože povrchová voda (oceány, ľadovce, rieky) tvorí len 0,02 percenta jej hmotnosti. Oceány sa na Zemi objavili až po jej vzniku a s najväčšou pravdepodobnosťou vodu priviezli asteroidy. Podobný systém „dodávky vody“ zrejme zapracoval aj v tejto vzdialenej slnečnej sústave.

Na skúmanom asteroide tvorí voda až 26 percent celkovej hmotnosti. V tom sa veľmi podobá na asteroid Ceres, ktorý je najväčším v pásme asteroidov a tiež je extrémne bohatý na vodu. Britskí astronómovia z Cambridgeskej univerzity a Univerzity vo Warwicku svoj objav opísaný v žurnále Science opisujú ako pohľad do budúcnosti. O šesť miliárd rokov totiž astronómovia na nejakej inej planéte môžu skúmať naše umierajúce Slnko a zrejme tiež prídu k rovnakému záveru: okolo tejto hviezdy mohli niekedy obiehať planéty, na ktorých existoval život.

Všetky skalnaté planéty, ako je Zem, vznikajú akumuláciou asteroidov až dorastú do plnej veľkosti. Dá sa teda povedať, že asteroidy sú základnými stavebnými kameňmi planét. „Objavenie vody na veľkom asteroide znamená, že systém GD 61 mal a možno stále má základné predpoklady na to, aby tam vznikli obývateľné planéty. A to môže byť prípad obrovského množstva ďalších planetárnych systémov vo vesmíre,“ uviedol hlavný autor štúdie Jay Farihi z cambridgeského Astronomického ústavu.

Podľa vedcov voda na pozorovanom asteroide zrejme pochádza z nejakej planétky, ktorá mala v priemere aspoň 90 kilometrov, ale zrejme bola oveľa väčšia. Tá kedysi obiehala okolo hviezdy GD 61 až do doby spred 200 miliónov rokov, keď sa z GD 61 stala vyhorená hviezda typu biely trpaslík a ukončila svoj životný cyklus. „Tento asteroid nám naznačil, že GD 61 bol niekedy slnečnou sústavou veľmi podobnou tej našej,“ dodal Farihi.