Planéta bez materskej hviezdy pláva vesmírom

V súhvezdí Kozorožca astronómovia objavili osamelú planétu, ktorá neobieha okolo žiadnej hviezdy. Podľa vedcov je relatívne blízko - len 80 svetelných rokov od Zeme.

28.10.2013 11:00
planeta Foto:
Mladá planéta má približne 12 miliónov rokov.

Server Space.com k tomu uviedol, že exoplanéta, teda planéta mimo našej slnečnej sústavy, s označením PSO J318.5 – 22 je relatívne mladá. Vedci jej vek odhadujú na 12 miliónov rokov.

Hmotnosť planéty je približne šesťkrát väčšia ako hmotnosť Jupitera, takže sa podobá plynným obrom obiehajúcim okolo mladých hviezd. Toto vesmírne teleso však žiadnu materskú hviezdu nemá. „Ešte nikdy sme nevideli podobné teleso voľne plávajúce vesmírom. Má všetky charakteristiky mladých planét zistených okolo iných hviezd, ale letí úplne samo,“ upozornil Michael Liu, ktorý je jedným z výskumníkov Astronomického ústavu Havajskej univerzity.

Astronómovia vesmírneho „Bludného Holanďana“ odhalili pomocou silného teleskopu Pan-Starrs¤1 umiestneného na vrchole havajského vulkánu Haleakala.

Narazili na neho náhodou pri pátraní po takzvaných hnedých trpaslíkoch. Ide o kozmické telesá podobné hviezdam, ktorým sa niekedy tiež hovorí „nevydarené hviezdy“. Sú väčšie ako planéty, ale príliš studené na to, aby vzplanuli ako skutočné hviezdy.

Neprítomnosť jasne žiarivej hviezdy v blízkosti PSO J318.5 – 22 by mohla byť veľkou príležitosťou pre vedcov, ktorí chcú čo najviac preskúmať planéty mimo našej slnečnej sústavy. Len hŕstku z doteraz objavených exoplanét mali príležitosť pozorovať pomocou priamych snímok. Obvykle sa výskum vykonáva nepriamo, napríklad pozorovaním zmien vo svetelnom žiarení, ku ktorým dôjde pri prelete exoplanéty pred hviezdou.

„Študovať planéty priamym snímkovaním je neuveriteľne ťažké, pretože sú blízko k svojim oveľa jasnejším materským hviezdam,“ vysvetlil Niall Deacon z Astronomického ústavu Maxa Plancka v Nemecku. „PSO J318.5 – 22 okolo žiadnej hviezdy neobieha, takže pre nás bude oveľa ľahšie ju študovať. To nám poskytne dobrý pohľad na to, čo sa deje v plynných obroch – teda planétach, ako je Jupiter – krátko po ich zrodení.“

Objavili najvzdialenejšiu známu galaxiu

Medzinárodný tím astronómov na čele so Stevenom Finkelsteinom z Texaskej univerzity v Austine objavil najvzdialenejšiu známu galaxiu, ktorej vek určili na 13,1 miliardy rokov, čo je iba 700 miliónov rokov po tzv. veľkom tresku. Galaxia s názvom z8_GND_5296 je momentálne od Zeme vzdialená už približne 30 miliárd svetelných rokov, keďže vesmír sa stále rozpína.

Vedci ju objavili pomocou Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu a následne jej existenciu potvrdili prostredníctvom Keckových teleskopov na vyhasnutej sopke Mauna Kea na Havajských ostrovoch. O svojom objave informovali v časopise Nature.

Vzdialenosť galaxie od Zeme vypočítali pomocou analýzy jej farby. Rozpínanie vesmíru spôsobuje, že sa objekty v ňom od seba vzďaľujú, čím sa predlžujú vlnové dĺžky svetla. Dôsledkom toho je, že sa vzdialené objekty zdajú červenšie, ako v skutočnosti sú. Astronómovia tieto zmeny farby hodnotia na škále zvanej červený posun.

Finkelstein a jeho kolegovia vypočítali, že galaxia z8_GND_5296 dosahuje hodnotu 7,51, pričom doterajšia najvzdialenejšia galaxia je na úrovni 7,21. Ide o malú galaxiu, ktorej veľkosť predstavuje iba približne jedno alebo dve percentá Mliečnej cesty, produkuje však veľké množstvo hviezd.

„Je to najvzdialenejšia galaxia, akú sme dosiaľ objavili. Vidíme ju, ako vyzerala, keď mal vesmír iba 700 miliónov rokov. Nie je však na nej zaujímavé iba to, aká je vzdialená, ale aj fakt, že je veľmi výnimočná,“ uviedol Finkelstein pre BBC News. (SITA)