Cygnus sa na orbite spojil s ISS

Americká nákladná loď Cygnus v nedeľu po viac ako dvojdňovej ceste dorazila na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS). Oznámila to americká vesmírna agentúra NASA. Cygnus priviezol kozmonautom 1,5 tony nákladu vrátane potravín a oneskorených vianočných darčekov.

13.01.2014 12:45
Cygnus, ISS, vesmír Foto: ,
Cygnus na fotografii z vesmírnej stanice.

Cygnus sa podľa plánu priblížil v automatickom režime tesne k trupu ISS a potom ho posádka zachytila pomocou sedemnásťmetrového robotického ramena. Náročnú operáciu riadili americký astronaut Michael Hopkins a jeho japonský kolega Koiči Wakata.

Štart súkromnej vesmírnej lode Cygnus bol niekoľkokrát odložený. Pôvodne sa mal uskutočniť v decembri pred Vianocami. Cestu k ISS však zdržala najprv porucha čerpadiel na vesmírnej stanici, potom námraza na odpaľovacej rampe v americkej Virgínii a nakoniec silná búrka na Slnku.

V režime komerčného letu cestovala zásobovacia loď spoločnosti Orbital Sciences na ISS prvýkrát. V tomto roku by Cygnus mal na vesmírnu stanicu letieť ešte dvakrát a dopraviť tam celkovo 5,5 tony nákladu. Podľa NASA čaká Orbital Sciences do roku 2016 najmenej osem takýchto misií.

Cygnus ešte vo štvrtok vyniesla na obežnú dráhu nosná raketa Antares z kozmodrómu NASA Wallops. Nový vesmírny „kamión“ na ISS dopravil predovšetkým potraviny a vybavenie pre posádku. Na palube má aj náhradné súčiastky a vedecké experimenty. Na príprave a vyhotovení 23 výskumných pokusov sa podľa NASA podieľalo 10-tisíc študentov. V rámci jedného z nich napríklad poslali na ISS mravce, aby porovnali rozdielnosť ich správania vo vesmíre a na Zemi.

Posádke ISS doručil Cygnus aj vianočné darčeky, ktorých včasné odovzdanie znemožnil odklad decembrového štartu. Viceprezident Orbital Sciences Frank Culbertson pred štartom novinárov ubezpečil že darčeky sa kvôli odkladu nemenili.

Zásobovacia loď už jednu misiu k orbitálnemu komplexu úspešne vykonala, bol to však len testovací let s 600 kilogramami nákladu. Loď na ISS zakotvila 29. septembra a o necelý mesiac neskôr, po vyložení zásielky a naložení odpadu, sa odpojila a pri zostupe do atmosféry plánovane zanikla. Vzhľadom na to, že ide o jednorazový zásobovací modul, čaká Cygnus rovnaký osud aj po terajšom prvom oficiálnom lete. Predbežne po 42 dňoch spoločného krúženie okolo Zeme sa naplnený odpadom od ISS odpojí a pri zostupe zhorí v atmosfére Zeme.