Austrálčania vraj našli najstaršiu hviezdu

Austrálski astronómovia objavili najstaršiu doteraz známu hviezdu, ktorá vznikla krátko po zrode vesmíru. Informovali o tom v najnovšom vydaní vedeckého magazínu Nature.

11.02.2014 13:30
galaxia, veľký tresk, vesmír Foto:
Všetko má pôvod vo veľkom tresku.

Tento objav podľa nich môže pomôcť vyriešiť dlhotrvajúce nezrovnalosti medzi pozorovaniami a hypotézami o takzvanom veľkom tresku.

Stefan Keller z Austrálskej národnej univerzity povedal, že jeho tím uvidel chemický odtlačok „prvej hviezdy“. Po 11 rokoch pátrania ho zaznamenal pomocou teleskopu SkyMapper na observatóriu Siding Spring v austrálskom štáte Nový Južný Wales. „Táto hviezda sa sformovala krátko po veľkom tresku pred 13,7 miliardy rokov,“ priblížil Keller. „Umožňuje nám nahliadnuť na miesta, kde sa zrodil náš vesmír. Vidíme pôvod toho, odkiaľ pochádzajú všetky látky okolo nás, ktoré potrebujeme na prežitie,“ dodal.

Prastará hviezda je vzdialená od Zeme asi šesťtisíc svetelných rokov. Z astronomického hľadiska sa teda nachádza relatívne blízko. Bola jednou zo 60 miliónov hviezd zachytených teleskopom SkyMapper v prvom roku jeho prevádzky.

„Je to prvýkrát, keď jednoznačne môžeme povedať, že máme materiál z prvej generácie hviezd,“ uviedol Keller. „Teraz budeme schopní dať tento kúsok skladačky na jeho správne miesto,“ poznamenal.

Zloženie novo objavenej hviezdy ukazuje, že sa sformovala krátko po prvotnej hviezde, ktorej hmotnosť bola šesťdesiatkrát väčšia než Slnko. Podľa Kellera sa pôvodne myslelo, že prvotné hviezdy zanikali v extrémne prudkých explóziách, ktoré vyvrhli do vesmíru veľké množstvo železa. Nájdená hviezda však vykazuje známky vyvrhnutí ľahších prvkov, ako sú uhlík a horčík, ale žiadne stopy železa. „Dlho sme zastávali teóriu, že prvé sformované hviezdy boli extrémne hmotné, pretože boli tvorené čisto len vodíkom a héliom,“ uviedol Keller. „Táto hviezda je však ako cibuľa – má všetky tie vrstvy a najťažšie prvky ako železo sú priamo v jadre. Jediné, čo sa dostalo von z tej supernovy, bol uhlík a trochu horčíka, a to je presne to, čo vidíme na hviezde, ktorú sme objavili,“ doplnil austrálsky astronóm.