K Zemi sa zrejme blíži druhý Čeľabinsk

Astronómovia očakávajú už tento rok v marci ďalší zaujímavý vesmírny úkaz, ktorý môže súvisieť s čeľabinským meteoritom. Planétka 86039 sa priblíži k Zemi na zhruba 50 miliónov kilometrov, ale nemala by ju nijako ohroziť. Podľa Jiřího Borovičku z Astronomického ústavu Akadémie vied ČR ide o významnú udalosť, pretože planétka má podobnú dráhu letu ako čeľabinský meteorit.

17.02.2014 11:40
Stopa, nebo, Čeľabinsk, meteorit Foto:
Stopa, ktorú za sebou nechal meteor Čeľabinsk.

Hoci bude asteroid Zemi veľmi vzdialený, z astronomického pohľadu bude dostatočne blízko, aby ho vedci mohli skúmať. V sobotu tomu bol rok, čo v blízkosti ruského Čeľabinska dopadol meteorit.

Asteroid 86039 patril donedávna k „tuctovým“ telesám. Je však zaujímavý tým, že má podobnú dráhu ako čeľabinský meteorit. Priama súvislosť však zatiaľ nebola preukázaná. „Pri všetkých predchádzajúcich meteoritoch nebola dráha vôbec známa alebo nebola podobná žiadnej známej planétke,“ povedal Borovička. Vlani viedol česko-kanadský vedeckým tím, ktorý určil dráhu čeľabinského meteoritu a jeho pravdepodobnú súvislosť s týmto asteroidom. Oba vraj boli kedysi súčasťou jedného telesa.

Čeľabinský meteorit dopadol vlani 15. februára. Zranilo sa vtedy okolo 1 500 ľudí a silná tlaková vlna poškodila v oblasti miliónového Čeľabinska asi sedemtisíc budov. Úrady odhadli spôsobené škody na miliardu rubľov. Explózia uvoľnila približne tridsaťkrát väčšiu energiu ako výbuch atómovej bomby nad Hirošimou v roku 1945.

Tohtoročné priblíženie planétky, ktorá sa na vzdialenosť 50 miliónov kilometrov od Zeme dostáva raz za sedem rokov, dáva podľa Borovičku príležitosť študovať napríklad jej zloženie, či je skutočne podobné čeľabinskému meteoritu. Podľa Borovičku je ťažké odhadnúť, či sa v blízkej dobe prihodí niečo podobné, ako bola explózia meteoritu v Čeľabinsku.

„Určite sa niečo podobné stane, ale nevieme kde a kedy. Aby sa so Zemou zrazilo niečo také veľké, ako bol čeľabinský meteorit, ktorý mal zhruba veľkosť 19 metrov, to sa nestáva príliš často,“ zdôraznil astronóm. Práve z tohto dôvodu bol podľa neho minuloročný jav tak výnimočný. Pôvodné odhady tvrdili, že teleso tejto veľkosti sa zrazí so Zemou raz za 100 rokov. Je však možné, že je to o niečo častejšie, napríklad päťkrát za 100 rokov, doplnil astronóm. „Nemôžeme však čakať, že niečo podobné sa stane každý rok,“ podotkol.

O pomenovaní planétok

• Planétka 86039 ešte oficiálne pomenovaná nebola, hoci ju vedci objavili v roku 1999. Vtedy niesla označenie 1999 NC43.
  • Až keď je dráha planétky dobre známa, dostane oficiálne číslo.
  • V tom okamihu má právo jej objaviteľ navrhnúť aj meno, ktoré musí schváliť komisia.
  • Bežne to tak fungovalo do začiatku 90. rokov minulého storočia, keď známych planétok bolo málo. Odvtedy vďaka veľkým automatickým ďalekohľadom špecializovaným na vyhľadávanie planétok pribudlo objavov, očíslovaných planétok je takmer 400-tisíc.
  • Mená sa preto už tak často nevymýšľajú.