Zariadenie SPHERE sa predstavilo skvelou snímkou 'Sauronovho oka'

Každý astronóm, ktorý sa po rokoch práce môže pochváliť prvými výsledkami, chce ukázať svetu niečo nevídané. Vedcom pracujúcim na zariadení SPHERE sa to podarilo priam geniálne. Ich prvá zverejnená snímka neobyčajne presne pripomína "Sauronovo oko" z populárnej trilógie Pán prsteňov od spisovateľa J. R. R. Tolkiena.

09.06.2014 09:20
exoplanéta, Sauronovo oko, vesmír, teleskop,... Foto:
Snímka urobená v infračervenom spektre zachytáva neďalekú hviezdu HR 4796, ktorá sa nachádza v súhvezdí Kentaura. Ide o jeden z prvých záberov získaných prístrojom SPHERE. Na fotografii je vidieť prachový prstenec okolo hviezdy, no hlavne znázorňuje, akým spôsobom je SPHERE schopný potlačiť jas hviezdy uprostred záberu, čo je kľúčom k budúcemu hľadaniu a skúmaniu exoplanét.

SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) je nové zariadenie nainštalované na teleskope VLT, ktorý je jedným z najväčších teleskopov na Zemi. Primárnou úlohou SPHERE je hľadať exoplanéty, teda planéty mimo našej slnečnej sústavy. „SPHERE je veľmi zložitý prístroj. Vďaka práci mnohých ľudí, ktorí sa podieľali na jeho návrhu, konštrukcii a inštalácii, však už teraz svojím výkonom prekonal naše očakávania. Je to úžasné,“ povedal Jean-Luc Beuzit z Institut de Planetológia et d'Astrophysique de Grenoble vo Francúzsku, hlavný vedecký pracovník projektu SPHERE.

Hlavnou úlohou SPHERE je objavovať a preskúmať obrie exoplanéty obiehajúce okolo blízkych hviezd metódou priameho zobrazenia. To je mimoriadne náročná úloha, pretože tieto planéty sú jednak veľmi blízko svojich materských hviezd a zároveň sú výrazne slabšie. Na bežnej snímke urobenej aj za tých najlepších podmienok hviezda úplne prežiari slabý svit planéty. Prístroj SPHERE je preto zameraný na dosiahnutie maximálneho kontrastu medzi žiariacou hviezdou a malou oblasťou oblohy v jej okolí.

Prvou z novátorských techník, ktorú SPHERE využíva, je extrémne adaptívna optika nutná pre korigovanie efektov vznikajúcich vplyvom nepokoja zemskej atmosféry. Výsledná snímka je vďaka tomu ostrejšia a zvyšuje sa aj jej kontrast. Na blokovanie svetla hviezdy je využitý koronograf, čo vedie k ďalšiemu zvýšeniu kontrastu. Ako posledná je aplikovaná technika diferenciálneho zobrazovania (differential imaging), ktorá využíva rozdiely farieb a polarizácie svetla odrazeného od planéty a žiarenie hviezdy. Tieto drobné rozdiely môžu byť využité pri hľadaní nových a ľudstvu dosiaľ neznámych exoplanét.

Teleskop VLT a s ním aj nové zariadenie SPHERE prevádzkuje organizácia Južné európske observatórium (ESO), ktorej Slovensko na rozdiel od Českej republiky, Portugalska alebo Švédska nie je členom.

Počas prvých pozorovaní prístrojom SPHERE bolo sledovaných niekoľko skúšobných objektov s použitím rôznych pracovných módov. Podarilo sa získať doteraz najlepší záber prachového disku okolo neďalekej hviezdy HR 4796. Snímka zachytáva nielen prachový prstenec v mimoriadnych detailoch, ale tiež znázorňuje, akým spôsobom je SPHERE schopný potlačiť žiaru jasnej hviezdy uprostred záberu.

Po dokončení testovania a vedeckého schvaľovania bude prístroj SPHERE na konci roka 2014 odovzdaný k dispozícii astronómom. „Je to len začiatok. SPHERE je unikátne výkonné zariadenie, ktoré v nasledujúcich rokoch bezpochyby prinesie veľa prekvapujúcich objavov,“ dodal Jean-Luc Beuzit.